EGS grijpt naast laatste kans op kampioenschap

Het eerste team van de Goirlese schaakclub EGS heeft in de voorlaatste speelronde de laatste kans op een kampioenschap verspeeld. Koploper Waalwijk was in Jan van Besouw met 2,5-5,5 te sterk. Ook EGS 2 moest zijn meerdere erkennen in de koploper, in dit geval Litho Knights.

Voorafgaand aan de wedstrijden van zaterdag mochten nog zes van de negen teams in de vierde klasse G hopen op een kampioenschap. Waaronder ook EGS, nummer 6 in de stand. Maar dan moest er wel gewonnen worden van de sterke Waalwijkers, die niet voor niets bovenaan staan.

Zo’n stunt zat er nooit echt in voor EGS. Jasper Kools en Maarten de Wit liepen tegen nederlagen aan, waarmee EGS op een 0-2 achterstand kwam. Die marge werd nog even kleiner toen Pascal Graafmans won. Maar verder kon EGS er alleen remises van Peter Paul van der Schoot, Erik Hamers en Bart Plasmans aan toevoegen. Alex van Lanen en Bram van Huijgevoort zagen hun pogingen om ijzer met handen te breken in een nul resulteren.

EGS 2 nam het op tegen een internationaal team van werknemers van ASML in Veldhoven, spelend onder de naam Litho Knights. Die zijn nieuw in de competitie en beginnen dus onderaan de ladder, maar zijn eigenlijk te sterk voor de concurrentie in de zesde klasse J. Zo bleek ook in Goirle, waar het 1-7 werd voor de bezoekers. Alleen Simon de Knegt en Jonathan van Heinsbergen wisten knap remise te spelen tegen hun sterke tegenstanders.

Litho Knights is daarmee kampioen, EGS 2 eindigt op een verdienstelijke vijfde plek. Voor EGS 2 zit het seizoen erop, EGS 1 sluit op 20 april af met een uitwedstrijd in Tilburg, tegen King 2. In die ontmoeting staat alleen nog een iets hogere of lagere plek in de eindstand op het spel.