Schaakclub EGS organiseert cursussen schaken voor jong en oud en alle niveaus.

EGS streeft ernaar, kinderen en volwassenen een boeiend en spannend spel te leren, waar ze hun hele leven plezier van kunnen hebben. Een spel dat bovendien bijdraagt aan de emotionele en verstandelijke ontwikkeling.

Schaaklessen volwassenen van beginner tot clubschaker

Elke donderdagmiddag in de Wildacker, Van Hogendorpplein 73, Goirle.

Neem contact op met schaaktrainer Erik Hamers (013-5346625) mail  voor meer info.

Beginners (stap1):

• De loop, aanval en slaan van de stukken
  • De 4 manieren van verdedigen
  • Schaak en schaakmat
  • De speciale zetten rokeren en en passant slaan
  • Materiaal winnen door 3 tactische basiszetten.

Huisschakers (stap 2):
Deze cursus is voor mensen die al een partij kunnen schaken maar die meer structuur en tactiek in hun partijen willen krijgen. De inhoud van de cursus is:

• Dubbele aanval
  • Penning
  • Uitschakelen verdediger
  • De gouden regels van de opening.
  • Verdedigen tegen mat
  • Notatie

Clubschaker (stap 3):
Deze cursus is bedoeld ter ondersteuning en begeleiding voor mensen die op onze club willen gaan spelen: Voor de derde stap is kennis van de tweede onontbeerlijk, omdat er verder geborduurd wordt op de tactische en strategische zetten van stap 2.

• Strategisch: de opening afmaken, klein plan en mobiliteit.
  • Tactisch: aftrek- en dubbelschaak, aanval op gepend stuk, mat in twee, uitschakelen verdediging en röntgenaanval.
  • Het pionneneindspel.
  • Verdedig tegen dubbele aanval en penning.
  • Remise.

Schaaklessen voor kinderen

Kinderen die (beter) willen leren schaken kunnen terecht bij de jeugdafdelingen van EGS.
Waarom leren schaken?
Schaken helpt kinderen veel verschillende vaardigheden ontwikkelen!
1. Cognitieve vaardigheden: schaken bevordert het logisch/probleemoplossend/planmatig/ordenend/creatieve denken en nog veel meer.
2. Sociale vaardigheden: schaken helpt bij de ontwikkeling van zelfvertrouwen, zelfkennis, doorzettingsvermogen en weerbaarheid. Het leert kinderen ook omgaan met winst en verlies.
Jeugdafdeling
Contactpersoon/coördinator voor de Jeugd is Jasper Kools mail
De jeugd wordt getraind door Jasper Kools en Thijs Spapens.

Waar:
Wijkcentrum De Wildacker,
Van Hogendorpplein 73,
5051 ST Goirle,
Wanneer:
Vrijdagavond van 18.45 tot 20.15 uur
Eerst krijgen leerlingen een uurtje les met thema’s en opdrachten uit de Stappenmethode, de succesvolle KNSB-methode Brunia/Van Wijgerden.
Van 19.45 tot 20.15 uur wordt er om het Goirlese jeugdkampioenschap geschaakt in onze competitie.
Lidmaatschap:
De Eerste Goirlese Schaakclub heeft een snuffelperiode tot de herfstvakantie waarin je met alle activiteiten kan meedraaien. Daarna kan je beslissen of je daadwerkelijk lid wilt worden van de schaakclub. De contributie bedraagt 85,- euro per seizoen. Daarin is inbegrepen het oefenboek.
Schoolschaak
EGS jeugdschaak heeft ook ruime ervaring in schaakles geven op school. Dit kan in de vorm van een workshop onder schooltijd of als naschoolse activiteit.
Vanaf 2008 is er schaakles gegeven op diverse scholen en brede scholen in Tilburg, Goirle, Riel, Gilze, Hilvarenbeek, Helvoirt, Moergestel, Poppel en Ravels.
Neem voor meer informatie hierover contact op met schaaktrainer Erik Hamers 013-5346625 of mail