Net niet tegen WLC, toch best verdienstelijk

De uitwedstrijd van het avondteam tegen de een-na-beste ploeg uit de Brabantse avondcompetitie, WLC, is dinsdag met de kleinst mogelijke marge verloren: 2,5-1,5. Zeker niet slecht en er had misschien nog wel meer in gezeten.

Heel erg theoretisch gezien had WLC nog een kansje op de titel op het hoogste niveau van de avondcompetitie, maar eigenlijk wist iedereen wel dat King A de titel binnen ging harken (inmiddels is het officieel zo ver). Maar dat weerhield WLC er niet van om een viertal met een gemiddelde rating van 2107 op te stellen. Zo sterk is de sterkste speler van EGS niet eens (Robin Verhoeven), en die was er vanwege ziekte niet eens bij.

De eerste twee partijen, aan bord 3 en 4, leverden dan ook een nul op voor EGS. Logisch, zou je zeggen. Maar wie de partij op bord 4 van Bart Plasmans tegen Thomas Kools (ja, die oud-EGS-er en broer van) heeft gezien, weet dat Bart een heel prettig vooruitzicht had in het middenspel, tot hij zich verrekende en in een verloren stelling terecht kwam. En Alex van Lanen kwam ook niet slecht uit de opening, maar koos toen een onhandige manoeuvre en kreeg nooit echt meer een kans om dat te herstellen.

Pascal Graafmans speelde op bord 2 tegen Joep Nabuurs (2252) en die gaf na afloop aan dat hij in bepaalde fases overspeeld werd. Vanuit een ongebruikelijke variant van het Spaans brak Pascal met zwart het centrum open en na 28. Pc3 van wit ontstond bijgaande stelling, waarin Pascal met een mooie combinatie materiaal won.

Er volgde 28… Dxg2+ 29. Dxg2 Lxg2 30. Kxg2 Pxd3 31. Lxd3 Lxc3 en Pascal staat met zwart een kwaliteit voor. Helaas voor hem kon Joep een soort vesting betrekken met zijn koning, die mede door een verre vrijpion niet te slechten was. Remise dus. Teamwinst voor WLC, maar ook een knap resultaat van Pascal.

En datzelfde mag gezegd worden van de partij van Jasper Kools. Hij speelde aan bord 1 tegen toptalent Sascha Kurt. De partij was live te volgen (of na te spelen) op internet. Al snel gingen veel lichte stukken en vervolgens ook de torens van het bord en in bijgaande stelling (na 23… Kh7 voor zwart) kon Jasper zijn witte pion met schaak op g6 positioneren, waarmee hij de zwarte koning stevig in de houdgreep nam. Na ruil op e5 kon Jasper daarna op de zwakke pionnen gaan drukken, hij maakte er twee buit, ruilde de stukken af en won.

Zo eindigde het avond-avontuur in een nederlaag waar EGS, en met name de spelers aan de twee hoogste borden, toch best een beetje blij mee mocht zijn. Het seizoen wordt afgesloten met een derby tegen De Drie Torens, waarin EGS mag proberen de vierde plek te behouden.