De Stukkenjagers uit: altijd gezellig en deze keer gewonnen.

Afgelopen zaterdag werden we allerhartelijkst ontvangen in zaal X van Cinecitta, alwaar vier Stukkenjagersteams zich opmaakten voor een competitiewedstrijd. Onze tegenstander, De Stukkenjagers 8, bestaat net als EGS 2 uit wat oudere schakers aangevuld met wat jongere schakers. Speciaal voor Maarten was er op bord 1 een debutant ingevlogen, veel van de nadere spelers had hij al eens tegen gespeeld. Voorzitter Wil Wouts benadrukte nog eens de zeer goed sfeer tussen onze beide verenigingen en het over en weer bij elkaar spelen. De klokken gingen aan.

Rob liet zich verrassen door een gecoƶrdineerde aanval van de lichte stukken van zijn jeugdige, talentvolle, tegenstander op zijn zevende en achtste rij en kwam een stuk en een kwaliteit achter in een hopeloze stelling: 1-0. Hannie speelde voortvarend, kwam van alles voor te staan, kreeg een mooie stelling in het eindspel en schoof zo pardoes haar tegenstander van het bord: 1-1. We waren anderhalf uur onderweg. Yesenia, Peter en Sjaak stonden een pionnetje voor en Jonathan stormde met zijn centrumpionnen naar de overkant. Een kwartietje later was de aanval van Sjaak met zijn zware stukken zodanig doorslaggevend dat zijn tegenstander het opgaf: 1-2. Weer een kwartier later had jonathan de stelling van zijn tegenstander zodanig aan stukken gescheurd dat er geen houden meer aan was: twee uur gespeeld en 1-3.

Yesenia kwam in een eindspel waarbij zij en haar tegenstander beide drie pionnen aan de ene kant en zij een vrijpionnetje aan de andere kant van het bord had en die kon ze offeren, waardoor ook de overgebleven torens van het bord gingen en omdat haar koning aan de goede kant van het bord stond, kon ze uiteindelijk met twee verbonden pionnen naar de overkant: 1-4. Na 2,5 uur spelen kreeg Maarten zijn tegenstander op de knieƫn, een koning op de tocht met een dame en toren voor de neus zou tot mat leiden: 1-5, de winst was binnen.

Peter had een eindspel met een drietal met pionnen en een paard elk en leek minimaal remise te kunnen houden. Echter hij vergaloppeerde zich (pun intended) en kreeg het lid op de neus: 2-5. Simon leek voor een schier onmogelijke taak te staan in een stelling met allebei nog twee torens, maar een tegenstander met een drietal pionnen, waarvan twee vrijpionnen, meer. Niets leek de opmars van deze pionnen in de weg te staan. Alleen zijn tegenstander was zo bezig met het manoeuvreren met en rond een vrijpion dat hij vergat te zien dat Simon met zijn torens opeens mat dreigde, wat eigenlijk geen mat was, maar wel eeuwig schaak kon worden. Schrik, oeps en opgegeven, eindstand 2-6.

Zo kwam rond een uur of drie een mooie schaakmiddag aan zijn eind en heeft EGS 2 toch nog een zege geboekt dit seizoen. We spelen nog een wedstrijd en wel op 23 maart, thuis tegen Litho Knights, de gedoodverfde winnaar van de poule.

En Rob heeft weer wat fotoos gemaakt…