Op de speelborden gewonnen, resultaat is gelijkspel voor EGS 2 in Dongen

Met een kleinere dan gebruikelijke afvaardiging, 2 borden niet bezet vanwege vele afzeggingen, trok EGS 2 ten strijde in het mooie sociaal-cultureel centrum De Cammeleur. Besloten werd om de borden 7 en 8 leeg te laten en zo gingen er om twaalf uur 6 partijen van start. We stonden bij de aanvang (dus) al met 2-0 achter. Als eerste, na een dik uur spelen, was Rob klaar, de oude rot Jan Haast was toch iets teveel voor onze Rob: 3-0. Daarna was het lang rustig in de mooie zaal op de tweede verdieping van De Cammeleur. Wat gezucht, lange wandelingen naar de bar op de begane grond, dat was het wel zo’n beetje.

Niels was in zo’n lastig eindspel terechtgekomen met een dame tegen een dame met loper en hier en daar een los pionnetje. Hij probeerde eeuwig schaak voor elkaar te krijgen, maar dat lukte net niet: 4-0. Het ziet er dan op het scoreformulier somber uit.

Op de borden ging het anders dan het scoreformulier meende te moeten wijzen, de vier overgebleven EGS-ers stonde goed tot zeer goed. Als eerste won Yesenia een puike partij tegen een oude bekende. Ze kwam een paard voor, richtte een torenbatterij op de vijandelijke koning. Deze tegenstander had tot dan toe zijn beide torens nog niet aangeraakt, dat zegt wel iets over de speelwijze van Yesenia die haar tegenstander geen moment rust had gegeven: 4-1.

In het voorbijlopen zou je zomaar hebben kunnen denken dat Jonathan een verloren potje speelde, de speelstukkenbalans was niet in zijn voordeel. Echter door scherp spel wist hij de koning van zijn tegenstander naar de andere kant van het bord te jagen en mat te zetten: 4-2. Frans was in een lekkere schuifpartij beland met nog veel stukken op het bord. een aantal van deze stukken wezen richting vijandelijk koning en toen die door een mooie tactische manoeuvre op de tocht kwam te staan, liep het niet goed met hem af. Frans zette aan de rand van het bord zijn tegenstander mat met twee pionnen en een ondersteunende toren: 4-3.

En toen speelde alleen Maarten nog, ook tegen een oude -in leeftijd jonge- tegenstander. Hij kwam na 25 zetten een kwaliteit voor en bouwde dit uit tot een gewonnen stelling volgende engine, die zegt +8. Echter, zoals zijn tegenstander dat na afloop ook verwoordde, hij moet het wel bewijzen dat dat zo was. Taai verzet met steeds weer paardvorkdreigingen maakte dat de partij lang duurde. na vijfeneenhalf uur spelen kon Maarten als witspeler 90.a7 spelen en gaf de zwartspeler op: 4-4. Een resultaat om -toch- trots op te zijn.

Er zijn nog twee partijen in klasse 6J voor EGS 2, eerst de uitwedstrijd tegen Stukkenjagers 8 op 2 maart en de afsluitende thuiswedstrijd tegen Litho Knights op 23 maart.