Er viel niets op af te dingen in Dongen: EGS torent boven DSC uit

Het werd net geen 0-8, dat is dan wel weer jammer. Maar EGS boekte zaterdag wel een knappe 0,5-7,5 zege op DSC uit Dongen.

Uit tactisch oogpunt was Bart Plasmans op bord 1 gepositioneerd, want daar heeft Dongen doorgaans de loeisterke Maarten van der Burght zitten. Weken trainingskamp van Bart bleken voor niets, want de Dongense kopman was er zaterdag niet bij. DSC kwam verzwakt aan de start, wat de vooruitzichten van EGS heel wat verbeterde.

Het duurde dan ook niet zo lang tot de punten binnen begonnen te stromen. Pascal Graafmans wikkelde een scherpe aanvalsstelling af naar een gewonnen toreneindspel: 0-1. Erik Hamers combineerde door het midden tegen de zwarte koning en wikkelde af naar… een gewonnen toreneindspel: 0-2. Over torens gesproken: bij Henk van Griethuijsen stonden ze nog alle vier op het bord, maar ook veel pionnen. Een gesloten stelling waarin beide spelers remise overeen kwamen: 0,5-2,5.

Fedor Sazonov krikte zijn score op met een winstpartij, waarmee het 0,5-3,5 werd. Aan teamcaptain Alex van Lanen de eer om 0,5-4,5 te scoren nadat hij in het middenspel een stuk had gewonnen. 0,5-5,5 werd het ook nog vlot: Jasper Kools won in… ja hoor, een toreneindspel.

Bleven over de twee partijen aan de hoogste borden, waar het lang gelijk op ging. Bram van Huijgevoort maakte er met zijn tegenstander Mark Maas een heuse heksenketel van. De Dongenaar stond na promotie zelfs even een volle dame voor in bijgaande stelling, maar toch was Bram ook op dat moment de bovenliggende partij. De onveilige witte koning en ver opgerukte vrijpionnen van Bram maakten in tijdnood het verschil.

Bleef over Bart. Niet tegen de allersterkste DSC-speler dus, maar met Philippe Blankert had hij nog steeds een heel lastige tegenstander tegenover zich. Dit was het enige bord waarop DSC op papier favoriet was. Een eindspel van toren-loper-pion tegen toren en vier pionnen (waarvan een dubbele) ontstond en Bart ging er eens goed voor zitten. De pionnen marcheerden en marcheerden en nadat Bart na het nodige gepuzzel ook de juiste koningswandel wist te vinden, was ook hier een EGS-punt een feit: 0,5-7,5!

Hiermee hoeft EGS zich definitief geen zorgen meer te maken om degradatie. Maar de koplopers inhalen zit er ook niet meer in, dus het zal op een plek in de middenmoot uitdraaien. Komende ronde is EGS vrij, daarna wacht mogelijk een kampioenswedstrijd: namelijk een ontmoeting met koploper Waalwijk.