Ook tweede regiowedstrijd gewonnen

Afgelopen donderdag speelde het regioteam van EGS de uitwedstrijd tegen De Wilde Dame. Nou ja, uitwedstrijd, het was in De Wildacker dus redelijk bekend terrein. Zoals gebruikelijk was door alle gezelligheid de start van de wedstrijd wat later dan normaal, maar dat mocht de schaakpret niet drukken. Sjaak, Rob, Nico en Maarten bogen zich over de borden om het hun tegenstanders zo moeilijk mogelijk te maken. Dat lukte Rob niet helemaal tot helemaal niet: tegen een sterke wilde dame is het lastig schaken. Na wat verwikkelingen moest hij toch zijn meerdere erkennen en stonden we met 1-0 achter. Vervolgens verschalkte (een ander woord is hiervoor niet te bedenken) Sjaak een pion van zijn tegenstander. Na eerst zelf gevorkt te zijn met kwaliteitsverlies, wist hij in het eindspel zijnĀ  tegenstander met zijn paard in een hopeloze situatie te brengen: twee vrijpionnen, waarvan een al op de zevende rij. Score weer gelijk.

Maarten kwam in een eindspel met een pionnetje meer, maar het was het promotietempo dat de wedstrijd besliste. Zowel hij als zijn tegenstander promoveerden een pion tot dame, alleen was het Maarten die drie zetten later mat zette. 2-1 voorsprong. Op dat moment was Nico bezig met een mooie pionnenschuifpartij. Hij stond er twee voor en de overgebleven zwartveldige loper van zijn tegenstander kon daar weinig schade aanrichten aangezien alleen een dubbelpion op een zwart veld stond. Echter de dames stonden nog op het bord en dan zou je denken dat het gunstig is om die te ruilen, waarna Nico’s paard heer en meester van het bord zou worden. Nico zocht echter de aanval wat hem zomaar de partij had kunnen kosten. Gelukkig voor hem zag zijn tegenstander een plotse mat i drie over het hoofd en kon Nico de partij winnend afsluiten. Eindstand De Wilde Dame-EGS: 1-3. Over twee weken spelen we onze thuiswedstrijd tegen De Wilde Dame.