EGS sluit 2023 af met grote nederlaag

EGS heeft zaterdag zijn grootste nederlaag van het seizoen geleden tegen Bergen op Zoom. Het werd 2,5-5,5.

EGS kwam slecht uit de startblokken. Fedor Sazonov blunderde zijn dame weg: 0-1. En ook Peter Paul van der Schoot kwam een relatief snelle fout niet te boven: 0-2. Alex van Lanen hoopte uit een deprimerend middenspel te ontsnappen door zijn dame te ruilen tegen twee torens, maar hij moest een paar zetten later ook afscheid nemen van een van die torens en daarmee alle hoop op een resultaat: 0-3.

De resterende vijf spelers rechtten de rug, wezen een remise-aanbod af (Pascal) en bliezen een koningsstelling op (Bram), maar de tegenstanders uit Bergen op Zoom (overigens op zeven van de acht borden hoger gerate dan de spelers van EGS) gaven geen krimp.

Het werd nog wel 1-3, dankzij Jasper Kools, die zijn actieve stukkenspel in de tijdnoodfase kon benutten. Bram van Huijgevoort moest aan de noodrem trekken met een vijandelijke pion op a2: een eeuwig schaak-mechanisme bezorgde hem een halfje.

Pascal Graafmans had zijn tegenstander de hele middag onder druk, zowel in de stelling (twee pionnen minder maar volop in de aanval) als op de klok (op zeker moment 42 minuten tegen 42 seconden). Maar na de tijdcontrole miste hij een wending die hem een stuk en de partij kostte: 1,5-4,5 dus.

Bart Plasmans deed nog wel wat terug met een fraaize zege in een pionneneindspel van loper tegen paard. En Erik Hamers leek lang stand te houden in een stelling met een pion minder, maar moest uiteindelijk toch ook opgeven.

EGS staat nog steeds in de middenmoot (vijfde nu, van de negen), maar moet nadrukkelijk naar onder kijken, want alle teams die lager staan, hebben nog een wedstrijd tegoed. Dat wordt nog een spannend 2024 dus…