EGS 2 eindigt 2023 met nederlaag

Na het mooie gelijkspel in Boxtel, volgde er een flinke thuisnedelaag tegen het team van HMC Den Bosch 5. OK, de Bossche bollen brachten gemiddeld zo’n 150 ratingpunten per bord meer in, toch viel het resultaat een beetje tegen. De middag begon goed met een korte winnende partij van Sjaak, ondanks (of misschien wel dankzij) een lichte beneveling van een feestje de avond ervoor: 1-0. Hannie volgde helaas niet zijn voorbeeld en liet zich enigszins overrompelen door haar tegenstandster: 1-1. Vervolgens bleef het lang rustig.

Peter snoepte een pionnetje, Rob kwam een kwaliteit achter en Jonathan kreeg een toren en een pion voor twee lichte stukken. Nihil novum sub sole. Anders was het voor Simon die opeens dameloos verder moest en dat niet kon bolwerken: 1-2. Yesenia had inmiddels een wat versplinterde opstelling op het bord, zowel zij als haar tegenstander hadden drie pionnengroepjes. Lastig manoeuvreren en zij kwam een stuk achter te staan, maar speelde sterk door.

Rob moest het beste aan zijn tegenstandster laten en capituleerde na een stevige torenaanval: 1-3. Yesenia had inmiddels afgewikkeld naar een eindspel van koning tegen koning+loper+pion. Loper was van de verkeerde kleur, het werd remise: 1,5-3,5. Niet veel later speelde Peter ook remise: 2-4.

Maarten had in een enigszins remise-achtige stelling iets teveel aanvalsdrift waardoor hij vergat dat er soms ook verdedigd moet worden. Zijn tegenstander maakte geen fouten en na een dikke vijftig zetten was het 2-5 en speelde alleen Jonathan nog. Hij had een schier onmogelijke opgave om met een toren vierpionnen en een loper tegen te houden. Zijn tegenstander miste nog een mat in twee, maar uiteindelijk werd de tot dame gepromoveerde dame net effe teveel van het goede, eindstand: 2-6.

De volgende wedstrijd is de uitwedstrijd in en tegen Dongen en wel op 3 februari 2024.