Puntje erbij in de avondcompetitie

In de strijd tegen degradatie blijft EGS punten sprokkelen op het hoogste Brabantse niveau van de avondcompetitie. Na vier speelrondes blijft EGS op een 50%-score na een 2-2 in Eindhoven.

Dat Eindhoven nog puntloos was voor de wedstrijd tegen EGS, zegt niets over de kracht van dat team. Ze hebben alle topteams inmiddels gehad en maken zich nu op voor een inhaalrace. De teams van EGS en Eindhoven waren qua rating ook behoorlijk aan elkaar gewaagd: gemiddeld 1913 versus 1950.

Het enige bord waar dat niet zo was, was ook de eerste partij die eindigde. Toen Robin Verhoeven met zwart zijn pion op kon spelen naar f4 en zo de gefianchetteerde koningsstelling onder vuur kon nemen, was het vrij snel bekeken.

Desalniettemin was er op dat moment voor EGS weinig reden om optimistisch te zijn. Pascal Graafmans had het zwaar aan bord 1 en moest uiteindelijk de koning omleggen. En Alex van Lanen keek ook tegen een verloren stelling aan. Maar Alex vond toch een recept voor remise: creatief verdedigingswerk in combinatie met toenemende tijdnood van zijn Eindhovense tegenstander met een goed getimed remiseaanbod tot besluit.

Bleef over Bram van Huijgevoort. Na een wat onhandige manoeuvre in het middenspel kon zijn tegenstander het initiatief grijpen, maar meer dan initiatief leverde dat niet op. Ook hier kwamen de spelers remise overeen: 2-2 dus.

Met 4 uit 4 staat EGS nu op plek… 4.