EGS maakt korte metten met De Drie Torens 2

In een seizoen vol derby’s kreeg EGS 1 er zaterdag weer een voorgeschoteld: uit naar Tilburg om het op te nemen tegen De Drie Torens 2. Op papier twee gelijkwaardige teams, maar een spannende middag werd het zeker niet. EGS won met 1,5-6,5.

Illustratief voor de wedstrijd: geen enkele EGS-speler verloor. Er waren wel drie remises. Bram van Huijgevoort opende de score met een snelle remise aan bord 2. Pascal Graafmans voegde er een half puntje aan toe aan bord 1. Hij viel de hele middag aan en liet zijn tegenstander flink zweten, maar kon niet de verdediging niet slechten. Bart Plasmans was de derde gelijkspeler. Hij offerde een toren in ruil voor maar liefst vier pionnen, maar kwam in het eindspel niet verder dan remise.

De vijf winnaars dan. Jasper Kools deed dat door manoeuvreerwerk in het middenspel, waarbij zijn actiever opgestelde stukken de doorslag gaven. Alex van Lanen zag in een betere stelling (vrijpion en kwaliteit meer) zijn tegenstander door zijn vlag gaan.

Erik Hamers had na een scherpe aanvalspartij sneller kunnen winnen, maar koos voor afwikkeling naar een beter eindspel, dat hij deskundig uittikte. Henk van Griethuijsen won een partij die hem op het lijf geschreven was: niet te wild, maar een positioneel voordeel stap voor stap verder uitbouwen tot winst. Peter Paul van der Schoot tenslotte was het langst bezig, snoepte pion na pion in het eindspel en pakte zo ook zijn eerste punt voor EGS.

Met deze zege staat EGS netjes vierde in klasse 4G, al vertekent die stand wel wat door het oneven aantal ploegen: EGS heeft immers nog geen vrije ronde heeft gehad en een aantal concurrenten wel.