EGS 2 haalt eerste matchpunt in Boxtel

De aanloop naar de wedstrijd tegen het tweede team van Dubbelschaak ’97 verliep aardig rommelig, veel afzeggingen en de berusting dat we met z’n zevenen naar Boxtel moesten afreizen. Op zaterdagochtend kwam de mededeling uit Boxtel dat ze daar (ook) een man tekort kwamen. Dat leidde tot de geruststellende gedachte dat we in ieder geval niet met een 1-0 achterstand zouden beginnen, wat ook wel fijn is als je tegen een op papier veel sterkere tegenstander moet spelen: gemiddeld bijna 300 ratingpunten per bord meer. In Boxtel werden de teams welkom geheten en een fijne wedstrijd gewenst terwijl de teamleiders de opstellingen nog niet hadden kunnen uitwisselen. De wedstrijden kwamen traag op gang, wat ook te maken zou kunnen hebben met de verwarming van de zolder die ook traag op gang kwam.

Alles traag? nee, Sjaak ging met zijn tegenstander als een speer uit de startblokken, de stukken vlogen er dan ook snel af, zonder dat er nog erg veel duidelijk was. op de andere borden ging het een stuk langzamer. Jonathan kwam bij zijn debuut een stuk achter, maar dat deerde hem niet. Simon leek met zijn tegenstander het verlies van het CDA bij de verkiezingen te willen uitbeelden: de vier bisschoppen stonden snel (alleen) naast het bord. Vervolgens kwam er in een moeilijke stelling drie keer dezelfde stelling voor en dus automatisch remise: 0,5-0,5, een goed begin.

Na 1 uur spelen had Sjaak al 40 zetten genoteerd en had een eindspel met toren&paard met 4 pionnen tegen toren&paard met 2 pionnen. Kat in het bakkie leek het wel. Sjaak draaide de duimschroeven aan, torens en 2 pionnen van de tegenstander er af en de winst was binnen. Een goede aanvalspartij van Sjaak levert de 0,5-1,5 op. Niet lang daarna manoeuvreerde Jonathan een toren naar de achterste rij, ondersteund door pion en dame en rompelde de stelling van zijn tegenstander over: 0,5-2,5. Dit lijkt florissant, maar op een aantal borden zag het er niet goed uit.

Niels had moeite met het spel van zijn tegenstander en in een ingewikkelde stukken-driehoeks-dreiging met pion moest hij helaas zijn tegenstander de hand reiken: 1,5-2,5. Tegelijkertijd kreeg Hannie bezoek van veel stukken zo vlak voor heur konings neus en dat leidde tot verlies van de partij: 2,5-2,5. Maarten was in een aardig schuifgevecht bezig rondom zijn pion op d4, maar die werd kranig verdedigd. Zijn tegenstander verbruikte veel tijd, Maarten had na 20 zetten 58 minuten op de klok en zijn tegenstander 21. Op zet 25 verleidde Maarten zijn tegenstander tot het doen van een onhandige zet, de engine ging van 0,0 naar +5,5, die leidde tot opgave: 2,5-3,5.

En toen speelde alleen Peter nog. Die had een degelijk tegenstander met 350 ratingpunten in de plus en die ging hij te gelde maken tegen Peter. Langzaam schoof hij zijn d- en e-pion naar voren, totdat met een aftrekschaakje de e-pion een toren kon slaan. Peter vond het toen genoeg, eindstand 3,5-3,5 tegen de nummer een van de poule, voorwaar een goed resultaat. EGS 2 staat nu vijfde in de poule met zeven teams.

Volgende ronde is over drie weken, zaterdag 16 december, thuis in het Jan van Besouw tegen het team van HMC Den Bosch.