Bekerwinnaar EGS wint in beker en wint een beker

Als titelverdediger (zo lang we dat woord kunnen gebruiken, doen we dat ook) in het Brabantse bekertoernooi toog EGS donderdag naar Waalwijk voor de eerste ronde van de nieuwe jaargang.

In een week dat in het vaderlandse voetbaltoernooi de ene na de andere amateurclub stuntte, wisten we als titelverdediger dat we op onze hoede moesten zijn. Hoewel de vergelijking van Waalwijk met een amateurteam totaal niet opgaat: de Waalwijkers wonnen recent drie jaar op rij de Brabantse beker en brachten ook dit seizoen een stevig team op de been, slechts marginaal lager gerate dat het EGS-viertal.

Toch was EGS al gauw de bovenliggende partij. Jasper Kools (bord 3) had met zijn tegenstander de opening in recordtempo behandeld, offerde daarna een stuk om drie verbonden vrijpionnen te creëren en snel daarna kon het eerste punt op het wedstrijdformulier.

Aan bord 4 voegde Alex van Lanen het tweede punt aan het EGS-totaal toe. Alle zware stukken op de f-lijn en afwikkelen naar een gewonnen eindspel. Tenminste, dat was het idee. Alex’ tegenstander miste echter een kleinigheid, waardoor het eindspel niet nodig was en de partij extra snel in een overwinning eindigde.

Met 0-2 op het scorebord was de eer aan teamcaptain Robin Verhoeven om aan bord 1 het winnende halfje te scoren. In een moeilijk te doorgronden stelling bood zijn tegenstander remise aan, uiteraard nam Robin dat aan.

De tweede remise was voor Bram van Huijgevoort aan bord 2. Na een onzorgvuldigheid in de opening werd Bram zwaar in het defensief gedrongen. Menig schaker zou aan de druk ten onder zijn gegaan, maar niet Bram: die weet in zo’n situatie vaak op vernuftige wijze stand te houden en aan een gevaarlijke counter te werken. Tot dat laatste kwam het niet, maar remise was ook meer dan voldoende.

En zo eindigde de avond voor titelverdediger EGS in een 1-3 zege. En als kers op de taart mochten we bij vertrek de Brabantse beker meenemen, want die bleek (verrassing!) nog in het bezit van de Waalwijkers te zijn. Kortom: na één rondje al bekerwinnaar, wat wil je nog meer…?