EGS A – SG KiNG B

Alweer een week geleden nam het avondteam van EGS het op tegen het Tilburgse SG KiNG B. Na de een redelijke seizoenstart (2-2 tegen DSC Dongen) was dit weer een belangrijke wedstrijd in de sterke hoofdklasse van de avondcompetitie. Bij een overwinning zou EGS al op 3 matchpunten komen en daarmee voorlopig afstand nemen van de degradatiestreep, maar bij een verlies zal het een moeilijk seizoen worden met nog veel sterke teams te gaan.

Op het eerste bord mocht Robin het voor de zoveelste keer dit jaar opnemen tegen Thomas Kaufmann. Eerder dit jaar mochten zij het in de externe competitie ook al tegen elkaar opnemen en daarnaast hebben zij veelvuldig bij de Stukkenjagers en SG King tegen elkaar ge(snel)schaakt. In al die partijen heeft Thomas verschillende dingen geprobeerd tegen de Caro Kann van Robin en deze avond leek een goed moment om maar wéér een andere variant te proberen. Dit leek goed uit te pakken, want in de onderstaande stelling kreeg Thomas één kans op groot voordeel.

De Caro Kann staat doorgaans bekend als een rustige positionele opening, maar dat is zeker niet altijd het geval. Er is een hoop gaande in deze stelling met tegengestelde rokades en het lijkt er misschien op dat zwart sneller is met een koningsaanval, maar in de praktijk valt dat tegen. Als wit rustig zijn loper terughaalt naar g3 of h2, dan is er nog niks aan de hand (Stockfish geeft zelfs +4) en kan wit daarna met Pd4 de loper aanvallen en vervolgens met Pb5 of e6 zelf aan een aanval beginnen. Thomas had in de bovenstaande stelling echter een ander idee in gedachten, namelijk meteen Pfd4. Robin speelde daarna gxf4, waarna Thomas verschillende keuzes had. Pxf5 is natuurlijk te overwegen, maar vooral e6 ziet er leuk uit en zorgt volgens Stockfish nog voor een gelijke stelling. Thomas had echter wat anders gezien en ging na Pfd4 gxf4 voor Pxc6. Hij offerde zo twee stukken in de hoop een mooie mataanvallen te starten, maar Robin verdedigde koelbloedig en kon het punt binnenhalen. Zo had Robin wat geluk dat Thomas iets te creatief was deze avond, maar dat geluk moet je soms hebben.

Over creatief gesproken: we gaan door naar bord 3. De redelijk creatieve Jasper nam het op tegen de nog veel creatievere Frank Lambregts. Frank staat bekend om zijn alternatieve openingen en houdt er niet van om de theorie te volgen. Vaak speelt hij 1.d4 en ergens later f3 om daarna met e4 het centrum te kunnen pakken. Op een bepaald moment dacht hij: “Oh, als ik later toch f3 ga doen, kan ik dat net zo goed op zet 1 al spelen, dan breng ik mijn tegenstander meteen in verwarring”. Die tactiek werkte enigszins, want na 1. f3 begon Jasper meteen al na te denken. Hij liet zich echter niet van de wijs brengen en kwam al snel met de dame binnen op b2. Volgens bepaalde wijsheden moet je nooit op b2 slaan, maar hier zag het er toch wel goed uit. Daar was het Frank die veel tijd investeerde en probeerde de stelling zo complex mogelijk te maken, maar Jasper bleef de goede zetten vinden en kon zo een verdiend punt binnen halen.

Pascal wilde op bord 2 tegen Rob Haast het voorbeeld van Robin en Jasper volgen en ging dan ook vol voor de winst. Hoewel de lichte stukken snel werden geruild, ging hij zoals we van hem gewend zijn voor een koningsaanval. Dit zag er gevaarlijk uit, maar Rob verdedigde prima en kon zijn dame geven tegen twee torens. De stelling leek daarna redelijk vast te zitten, waardoor Rob tot twee keer toe remise aanbood, maar Pascal wilde graag winnen en ging tot het gaatje. Helaas ging hij te ver in zijn winstpogingen en kreeg zo de deksel op de neus: winst voor Rob.

Toen kwam de druk te liggen op de schouders van de teamcaptain. Bart nam het op tegen oud-lid Bram van de Vrande en moest dus minstens een remise halen om de teamwinst veilig te stellen. Bart kwam eerder op de avond goed uit de opening, maar maakte naar eigen zeggen een blunder, waardoor zijn pionnenstructuur geruïneerd werd en Bram kei gewonnen stond. Bram ging daarna gelukkig voor ons ook spoken zien en gaf vriendelijk een stuk cadeau. Vervolgens werd het nog een hele slijtageslag, maar ruim na middernacht (de klok had tussendoor minstens een kwartier stil gestaan, omdat iemand drinken ging halen en ze vergeten waren de klok weer aan te zetten) wist Bart eindelijk na 70+ zetten een mooi matnet te vlechten.

Zo pakte EGS A de volle buit en staat nu op een mooie derde plaats. De volgende keer wacht het sterke SG KiNG A, zij willen vast en zeker revanche nemen op onze bekerstunt van vorig jaar. Het zal moeilijk worden om de stunt te herhalen, maar we gaan zeker ons best doen.

EGS A SG KiNG B
1. Robin Verhoeven 2056 Thomas Kaufmann 1818 1 – 0