Ook de snelschaakcompetitie is weer begonnen

Na vier rondes van de interne competitie, werden afgelopen dinsdag voor het eerst dit seizoen de klokken anders ingesteld. De eerste avond van de snelschaakcompetitie stond namelijk op de agenda. Voor degenen die het concept niet kennen: gedurende het seizoen worden er op vijf verschillende dinsdagen per persoon vijf potjes gespeeld. De klokken worden voor nu ingesteld op 10 minuten per persoon per partij, maar als meerdere spelers liever met increment spelen, geef dat vooral aan, De eindstanden worden bijgehouden en uiteindelijk zullen dit seizoen per speler de beste vier resultaten meetellen voor het eindklassement.

De eerste avond kan met een opkomst van 14 spelers zeker een succes genoemd worden. Het waren er zelfs vijftien, maar Maarten was niet helemaal fit en besloot lekker naar huis te gaan, zodat er een even aantal deelnemers was. Het ging er gezellig en sportief aan toe, maar de strijd was er niet minder om. Zo liet Niels zien dat hij zich steeds beter aan het ontwikkelen is als schaker en kwam een aantal keer dicht bij de overwinning. Tegen Sjaak had hij bijvoorbeeld nog een toren op het bord en Sjaak slechts een pion, maar de klok was onverbiddelijk waardoor Niels onterecht met lege handen achter bleef. Ga zo door Niels, dan ga je de volgende ronde veel meer punten scoren!

Even later was het dezelfde Sjaak die het Robin erg lastig wist te maken. Na zo’n twintig zetten stond Sjaak twee pionnen voor en leek er niks aan de hand, maar even later werden de stukken van Robin toch te actief en kon zo met moeite de overwinning binnen slepen. Ook de ronde daarna ging het niet vanzelf voor Robin, want Jan Douwes leek erg goed uit te opening te komen. Daarna deed Robin waar hij goed in is, namelijk het zoeken naar trucjes. Dit deed hij met succes en werd zo de winnaar van de eerste snelschaakavond. Jan Douwes pakte op weerstandspunten de tweede plaats en Peter Paul werd knap derde. Laatstgenoemde nam het in de vijfde ronde op tegen de goed spelende RenĂ© en door de onderlinge remise kwam RenĂ© slechts een half weerstandpunt te kort voor het podium.

Hieronder vindt u nog de eindstand. De tweede ronde zal plaatsvinden op dinsdag 21 november en we hopen dan weer op een mooie opkomst. De snelschaakavonden staan ook open voor niet-leden, dus iedereen is dan weer van harte welkom.

En Robin kreeg de welverdiende prijs voor het snelschaakkampioenschap seizoen 2022/2023 overhandigd: