EGS verliest door gelijk te spelen tegen D4

Een dapper strijdend zevental van EGS 1 heeft de uitwedstrijd tegen D4 in Dongen met 3,5-3,5 gelijk gespeeld. Maar omdat je in de competitie nou eenmaal met achttallen speelt, kreeg D4 (dat wel compleet was) er nog een puntje bij en won dus.

De 1-0 achterstand waar EGS bij de start tegenaan keek werd vrij vlot ongedaan gemaakt door Jasper Kools. Zijn tegenstander Pierre Jaspers (Jasper tegen Jaspers dus) heeft in onderstaand diagram met wit zijn pion naar f4 gespeeld, maar na het antwoord van Jasper gaf hij meteen op. Ziet u hem ook (antwoord volgt)?

Over de afloop van de andere zes partijen was lang niks te zeggen. Erik Hamers en Henk van Griethuijsen leken een prettig maar zeker nog niet beslissend plusje te hebben en Alex van Lanen en Wim Krijbolder leken het lastig te krijgen, maar waar dat toe zou leiden…?

In het geval van Erik tot remise. Na het nodige geruil bleven voor beide spelers nog een dame en een hand vol pionnen over, een stelling in evenwicht, dus werd tot remise besloten. Hetzelfde deden Henk van Griethuijsen en zijn opponent. Het sterke paard en daarmee het plusje voor Henk verdween van het bord en een eindspel met ongelijke lopers bleef over.

Wim bekroonde zijn sterke invalbeurt dan weer met een winstpartij. In een heksenketel waarin het, zo bleek achteraf, ook heel anders af had kunnen lopen, hield Wim het hoofd koel en maakte groot materieel voordeel buit. Alex daarentegen leverde een pionnetje in. Wat is nou één pionnetje? Nou, in deze stelling, die door zijn tegenstander slim en snel naar een eindspel werd vereenvoudigd, een doorslaggevend verschil.

3-3 dus. En de twee sterkste spelers van EGS bleven over: Bram van Huijgevoort en Pascal Graafmans. Bram was op verdedigen aangewezen en deed dat lang vaardig en vindingrijk, maar moest uiteindelijk toch kapituleren. Pascal daarentegen had het initiatief in het middenspel naar zich toe getrokken, maar was het ook genoeg voor winst? Daarover werd in de wandelgang lang gespeculeerd. Zoals het op het bord ging, lukte het Pascal helaas niet om verder te komen dan een puntendeling.

Daarmee verliest EGS voor het eerst dit seizoen, zij het nipt, na deze even nipte zege van de eerste ronde tegen De Raadsheer. Een (met velen) gedeelde derde plaats is ons deel. In de volgende ronde wacht een zware kluif: een thuiswedstrijd tegen koploper De Stukkenjagers 4.

O… en hoe won Jasper nu van Jaspers? Met de fraaie zet Pxf4! Vanwege de matdreiging (Dxg2) kan wit het paard niet terugslaan en alle andere verdedigingszetten (Tc2 bijvoorbeeld) leveren ook een verloren situatie op voor wit.