Seizoensopening voor EGS 2 werd een nipt verlies in Best

Het team van EGS 2 speelde met twee debutanten de eerste wedstrijd van het seizoen in Best tegen Best Moves, een team bestaande uit louter jeugdspelers. Na een hartelijk welkom van de wedstrijdleider, vers NBSB-erelid René Olthof, begon de wedstrijd in gepaste stilte. Op een aantal borden begonnen zich na een dik half uur al wat contouren van hoe de partijen zouden verlopen af te tekenen. Niels -in zijn eerste partij voor het tweede- liet weinig heel van zijn tegenstander en stond snel twee stukken voor. Dat werden er vier en zo kon Niels vrij gemakkelijk de winst binnen halen. Peter, Sjaak (de tweede debutant) en Rob keken tegen een stuk achter aan. Voor Rob was niet heel erg veel later het einde van de partij in zicht en was de stand gelijk getrokken: 1-1.

Peter had inmiddels zijn stuk teruggewonnen, maar kwam in een eindspel met beiden een enkel licht stuk, maar wel twee pionnen achter. Dat is vaak en nu ook, iets te veel: 2-1. Niet heel erg veel later had de tegenstander van Sjaak een mataanval opgezet en die met succes weten af te sluiten: 3-1.

Hannie speelde inmiddels een flinke aanvalspartij en kwam steeds meer pionnen voor te staan: uiteindelijk 4 stuks, en die liepen net effe te makkelijk naar de overkant: 3-2.

Frans combineerde zijn tegenstander in grote stellingnood met een enigszins op de tocht staande koning. Uiteindelijk werd de aanval met twee torens en de dame zijn tegenstander fataal en kwam een dame achter. Frans schoof dit naar winst: 3-3.

En toen speelden alleen Yesenia en Maarten nog. Yesenia zette een stevige aanval op de koningsstelling van haar tegenstander op, maar kon net niet doordrukken. Er stonden dan ook nog heel veel stukken op het bord; remise en 3,5-3,5.

Maarten speelde een lange partij, tot ver in de extra tijd, maar een kleine misrekening leidde tot een eindspel waarbij hij zich met een toren moest verdedigen tegen een paard, loper en vrijpion. Dat lukte uiteindelijk niet en zo verloor EGS 2 met 4,5-3,5.

De tweede ronde van dit seizoen is EGS 2 vrij aangezien een team zich heeft teruggetrokken uit de competitie en op 25 november is er de wedstrijd tegen Dubbelschaak 97 2.

Rob heeft weer een paar fotootjes gemaakt: