DSC A – EGS A

Na de promotie van afgelopen seizoen, begon vorige week vrijdag EGS A aan het nieuwe seizoen van de avondcompetitie in de hoofdklasse. De tegenstander DSC A uit Dongen is echter geen onbekende, want twee jaar geleden speelden beide teams ook al tegen elkaar, alleen toen nog op één niveau lager (eerste klasse). Destijds won DSC A in Goirle met 1,5-2,5 en mede daardoor promoveerden zij naar de hoofdklasse. Afgelopen seizoen handhaafden zij zich overtuigend met een knappe derde plaats en in dat opzicht zou het een moeilijke avond worden voor ons.

Robin speelde om bord 1 net als twee jaar geleden tegen Jan-Pieter de Vries. De laatstgenoemde opende toen met 1. a3 en uiteindelijk eindigde die partij in remise. Dit jaar mocht Robin plaatsnemen achter de witte stukken en verwachtte eigenlijk e4 a6, want Jan-Pieter staat bekend als een speler die maar moeilijk van zijn a-pion af kan blijven. Het was dan ook een verrassing dat hij opende met 1. c5, waarna hij op zet twee alsnog zijn a-pion een stapje vooruit zette. Na deze psychologische oorlogsvoering leek Robin prima uit de opening te komen met actievere stukken, maar toen hij eerste f4 speelde en daarna pas Df3 in plaats van meteen Df3, kreeg Jan-Pieter ineens het initiatief. Deze bleef in een rap tempo de goede zetten vinden, waarna Robin nooit helemaal meer in de partij wist te komen. Uiteindelijk was er in een stelling nog één zet mogelijk om de partij enigszins in balans te houden, maar deze vond Robin niet en kon zo redelijk vroeg opgeven: 1-0 voor DSC.

Inmiddels stonden Bart en Pascal er niet goed voor, maar bij Bram ging het niet veel beter. In een bijzondere zetvolgorde kwam er een soort koningsgambiet op het bord en dat is nou net de opening waar de tegenstander veel ervaring mee heeft. Dit bleek ook in de partij, want Bram stond niet lekker en moest veel moeite doen om onder de druk uit te komen. Dit lukte uiteindelijk eventjes, maar toen hij naliet zijn paard op e5 te zetten, mocht de tegenstander een mooie truc uitvoeren. Het antwoord kan de lezer later in het verslag terugvinden, zodat u eerst zelf de winst kan vinden.

Schoots – van Huygevoort, wit aan zet en wint

Dan door naar Bart. Wie alleen het materiaal telde bij zijn partij, zag dat Bart er goed voor stond met twee pionnen meer. Echter stonden alle stukken van de tegenstander goed en die van Bart zeker niet, waardoor achteraf onze vriend Stockfish zelfs een evaluatie van +10 gaf. Wit wist echter niet de genadeklap uit te delen, waardoor Bart in de partij bleef en ineens een prima eindspel op het bord kreeg. Dit kon nog alle kanten op, maar Bart liet zijn fluwelen techniek zien en won zo alsnog de partij: 2-1 voor DSC.

Daardoor was alleen Pascal nog bezig en die moest dus winnen om er nog een matchpunt uit te slepen. Dat was echter niet makkelijk, want hij had namelijk twee tegenstanders tegenover zich. Zijn tegenstander had namelijk een trouwe supporter meegenomen, maar het was de vraag wie er nou het meeste werd afgeleid door deze hond. Bij deze partij laat ik even geen diagram zien, maar een ander mooi plaatje. Dit zegt namelijk het meeste over de partij, want het was één grote achtbaan met genoeg fouten over en weer.

Evaluatie van de partij Graafmans-Blankert (bij de witte pieken stond Pascal gewonnen en bij de zwarte Philippe)

Pascal kwam dus goed uit de opening, maar daarna leek Philippe de partij naar zich toe te trekken. In het begin van het eindspel stond het weer gelijk, waarna Pascal weer gewonnen kwam te staan. Daarna was het weer gelijk, toen weer gewonnen voor Pascal, toen weer gelijk, toen stond ineens Philippe gewonnen en daarna stond Pascal weer op winst (volgt u het nog?). Dit laatste voordeel liet Pascal niet meer uit zijn handen glippen en won zo de partij: 2-2. Al met al stond het geluk weer aan onze zijde en kunnen we niet klagen over een punt. Op 17 oktober komt SG KiNG B naar Goirle en dan gaan we proberen weer één of twee matchpunten te scoren.

Dan tot slot nog een mooie matcombinatie van bord 2. Roelant begon de aanval met Ph6+. Deze kan niet geslagen worden, vanwege Dxh7 mat, dus speelde zwart Kh8. Daarna volgt Df7 (eerst Df7+ en daarna Ph6 kan ook) met een nieuwe matdreiging op g8. Dit veld werd gedekt door Pe7, waarna wit de partij afmaakte met Dg8+ Pxg8 en Pf7: een mooi stikmatje.

DSC A EGS A
1. Jan-Pieter de Vries 1953 Robin Verhoeven 2056 1-0