EGS 1 maakt sprongetje op de ranglijst in slotronde, EGS 2 nipt onderuit tegen titelkandidaat

Met een derbyzege tegen De Stukkenjagers 4 is het eerste team van EGS in de slotronde van klasse 4G van de vijfde naar de derde plek geklommen.

Geheel in stijl met de kleine verschillen in de subtop van deze klasse (De Pion werd met ruime voorsprong kampioen) is dat EGS uiteindelijk met een half bordpunt verschil de nummer vier voorblijft. Die nummer vier? Jawel, de tegenstander van afgelopen zaterdag: Stukkenjagers 4.

Een wedstrijd van EGS tegen Stukkenjagers is er altijd een tussen bekenden. Dat was zaterdag in de overtreffende trap zo: maar liefst zes van de acht spelers aan Goirlese kant is ook lid of oud-lid van Stukkenjagers.

Misschien is dat ook de reden dat er maar liefst vier remises te noteren vielen, die allemaal vrij vlot tot stand kwamen. Alex van Lanen en Guus Vermeulen kennen elkaar goed en kwamen al snel in een gelijk toreneindspel terecht. Bram van Huijgevoort moest even goed opletten tegen Lex Karstens, maar kwam nergens écht in de problemen. Robin Verhoeven leek een plusje te hebben, maar zag Thomas Kaufmann sterk counteren en zag zich genoodzaakt diens remisevoorstel aan te nemen. Jasper Kools kreeg tegen Bas Rosheuvel een eindspel op het bord van loper tegen paard. Jaspers loper leek iets betere perspectieven te bieden, maar niet genoeg voor een zege.

Tussen die vier remises door was er ook nog één beslissend resultaat te noteren. Pascal Graafmans speelde tegen Kienfong Lie Kwie. En wat iedereen van te voren al aan zag komen, gebeurde: een heksenketel van jewelste in deze pot tussen twee zeer aanvallende spelers. Toen de rook optrok, had Pascal een vol stuk minder.

Maar… daar bleef het dus bij voor de Tilburgers. De gelijkmaker kwam van Bart Plasmans. Tegen Toon Stuart leek hij in de opening in de problemen, maar toen de dames van het bord gingen keerden de kansen en scoorde Bart soepel een overtuigend punt.

Over overtuigend gesproken… Fedor Sazonov! Zijn zevende partij van dit seizoen was ook zijn zevende gewonnen partij Dit keer moest Patricia de Wit eraan geloven in een eindspel van dame tegen toren-paard. Vervolgens aan Job Hoekstra de eer om de teamzege binnen te tikken. Zijn partij tegen Marsel van Hoorn stond in het teken van de open g-lijn. Het einde van het liedje was een combinatie die Job een stuk extra opleverde. In het eindspel was dat paard oppermachtig: 5-3 voor EGS dus!

Ook EGS 2 speelde zaterdag: een inhaalwedstrijd van het uitgestelde treffen tegen De Raadsheer 2. De bezoekers uit Zundert waren bij aanvang nog titelkandidaat in klasse 6F, maar dan moesten ze wel met minimaal 7-1 winnen van de onzen.

Al vrij snel in de wedstrijd kwam EGS 2 op achterstand doordat Andrei in een ogenblik van niet opletten opeens zijn damevleugel zag verdampen: 0-1. Een tijdje later was het Krijn die langzaam door de stelling van zijn tegenstander was geslopen en de stand weer gelijk trok: 1-1.

Toen werd het lang stil. Het was daarna Hannie die na veel zetten net even teveel problemen kreeg met een doorgebroken vrijpion en moest opgeven: 1-2. Maarten deed inmiddels veel pogingen om de druk op zijn koningsstelling te verminderen, dat resulteerde in torenwinst en partijverlies: 1-3. Peter overzag in zijn enigszins ingewikkelde stelling een pointe (zoals de Fransen zeggen) op de achterste rij (zijn voorste overigens) en verloor daardoor:1-4.

Was het dan bijna alleen maar kommer en kwel? Neen, gelukkig niet. Simon speelde een puike partij en met het adagium “aanvallen op de andere vleugel” verraste hij zijn tegenstander met een fraaie matcombinatie van dame met loper: 2-4. Vervolgens liet Yesenia opnieuw zien het spelletje goed te begrijpen en dwong in een eindspel van dame met wat pionnen elk, haar tegenstander op de knieën. Met nog één partij te gaan was het 3-4 geworden.

Deze laatste partij werd de langste van de middag. EGS 1 zat al aan het bier en Rob bleef dapper doorspelen in een stelling waar ieder foutje fataal zou kunnen zijn voor beide spelers. Uiteindelijk werd tot remise besloten en won De Raadsheer met de kleinst mogelijk marge: 3,5-4,5.

We kijken terug op een schaaktechnisch mooi seizoen, met nieuwe en oude spelers en met de inzet van een aantal jeugdspelers een mooi perspectief voor de toekomst.