EGS wint tweemaal op één dag, en dat was al even geleden

Een heuglijke competitiezaterdag voor EGS: voor het eerst dit seizoen wonnen het eerste en het tweede team op dezelfde dag. EGS 1 was Raadsheer de baas met 5-3, terwijl EGS 2 nog een half bordpunt extra overhield aan de derby tegen DSC 2 uit Dongen: 5,5-2,5.

Het duel tussen Raadsheer 1 en EGS 1, op papier twee gelijkwaardige teams, stond in het teken van de degradatiezorgen. Vooral Raadsheer zit in een penibele situatie (op plek 8 van de 10, de hoogste degradatieplek), maar ook EGS (dat de middag begon met twee punten meer dan Raadsheer) was nog niet zeker van lijfsbehoud.

Halverwege de middag was het vooruitzicht voor EGS goed. De twee kopmannen Robin Verhoeven en Fedor Sazonov stonden duidelijk beter, terwijl niemand aan EGS-zijde echt een mindere stelling had (al waren de staartspelers Erik Hamers en Eddy Vanlerberghe wel op verdedigen aangewezen).

De Goirlese 2-0 voorsprong kwam dan ook snel tot stand dankzij Robin en Fedor. Helaas werd het al gauw 2-1, want Jasper Kools koos in het middenspel het verkeerde pad en dat kostte hem snel de kop. Bart Plasmans leverde echter een gave partij op die EGS een derde punt bezorgde. Daarna stond Eddy echter pardoes mat en moest Erik in het eindspel toch capituleren: 3-3 dus.

Bleven over: Bram van Huijgevoort en Alex van Lanen. Beiden hoefden zich weinig zorgen te maken over verliezen, maar een van de twee moest ook winnen. Uiteindelijk lukte het beiden: Bram in een toreneindspel, waarin zijn betere pionstructuur hem hielp de vis op het droge te slepen. Alex had in het middenspel een pion gewonnen en voegde er in de overgang naar het eindspel een tweede aan toe. Toen die twee pluspionnen gebroederlijk naar de overkant begonnen te marcheren, was ook hier het pleit beslecht: 5-3.

EGS 2 trof zaterdag een oude bekende, immers in het vorige seizoen was er een gelijkluidend affiche: thuis tegen DSC-Dongen 2. Beide teams waren op een paar plekken veranderd, maar leken met een mix van ervaring en aanvangers toch aan elkaar gewaagd. De vorige editie was met 4,5-3,5 net door EGS gewonnen.

De partijen gingen rustig van start en de enige opwinding kwam van de gang van het Jan van Besouw waar de deelnemertjes van een jeugdactiviteit rennend lieten blijken aanwezig te zijn. Na een uur was de balans dat een aantal EGS-ers wat op voorsprong stonden en een enkele enig nadeel had op het bord.

Als eerste scoorde Maarten de Wit een vol punt door de zwarte koning van zijn tegenstander met een pionzet mat te zetten op a6. Niet lang daarna wist de 11-jarige debutante Yesenia Lukin haar tegenstander te overrompelen met een pion op de tweede rij ondersteund door een toren en koning, 2-0 derhalve. Frans Brock had een zware middag en kwam niet goed uit de afwikkeling naar een eindspel en moest opgeven. Vlak daarna won Krijn van Dolderen zijn eindspel en stond het 3-1.

Frans Lagerwaard verzilverde een loper voorsprong, 4-1, en toen de tegenstander van Andrei Sazonov in een gewonnen stelling zijn dame wegblunderde, was daar ook de strijd gestreden: 5-1. Simon de Knegt werd in het verre eindspel geconfronteerd met twee verbonden vrijpionnen, 5-2 en Rob van Esch wist zijn partij netjes remise te houden. Eindstand EGS 2 – DSC-Dongen 2: 5,5-2,5. In een jaar tijd is EGS 2 zodoende een punt beter geworden.

De volgende wedstrijd van EGS 2 (dat nu zesde staat) is op 1 april in Tilburg tegen Stukkenjagers 6. Daarna volgt op 22 april nog de inhaalwedstrijd tegen De Raadsheer 2, thuis in het Jan van Besouw. EGS 1, inmiddels weer in het linkerrijtje, treft nog twee sterke ploegen in D4 en Stukkenjagers 4, maar degradatie lijkt nu wel definitief afgewend.