Bekerteam naar de finale na thriller

Het duurde even, maar zo’n twee weken geleden was dan eindelijk de loting voor de halve finales van de NBSB beker bekend. Door eerdere overwinningen tegen SV Mierlo/Geldrop en BSV (Bergen op Zoom) had het viertal van EGS zich, net als SG KiNG, De Drie Torens en ’t Paardje (uit Made), geplaatst voor deze halve finales. De loting bleek ons gunstig gezind, want we werden gekoppeld aan ’t Paardje, waardoor het sterke KiNG nog even werd vermeden. ’t Paardje was echter ook niet zomaar zover gekomen in het bekertoernooi en het beloofde dan ook een spannende avond te worden.

Al rond 19:30 uur begonnen Robin Verhoeven, Bram van Huygevoort, Pascal Graafmans en Bart Plasmans aan de partijen. De uitstekende locatie van ’t Paardje had namelijk één nadeel: mede vanwege de torenhoge energiekosten sloot het gebouw helaas al om 23:00 uur. Dit belette de spelers er niet van om er eens goed voor te gaan zitten, want het huurde heel lang voordat de eerste uitslag binnen was. Na een uur of twee was het nog niet duidelijk welk team er nu het beste voor stond. Robin kreeg met wit zijn geliefde opzet tegen de Caro Kann op het bord, maar de tegenstander speelde het iets anders dan gebruikelijk, waardoor Robin de denktank in ging. Hij had een pion geofferd om de zwarte ontwikkeling te bemoeilijken, maar het was niet helemaal duidelijk of dit genoeg compensatie was. Op het bord daarnaast was het Bram die een pion voor stond en ondanks dat zijn tegenstander iets meer ruimte had, zag het er naar uit dat Bram goede winstkansen had. Dat kon bij Pascal inmiddels niet meer gezegd worden, want na een rustige opening verloor hij ineens een stuk en naar verluid ook nog twee pionnen. Pascal stond al op het punt om op te geven, maar speelde voor het team nog maar even door. Tot slot was ook Bart aan het verdedigen en had al remise aangeboden, maar zijn tegenstander sloeg dat af en probeerde op de winst te spelen. Op dit moment was het dan ook hopen op het volgende scenario: Bram wint, Robin en Bart spelen remise en Pascal verliest, dan is het 2-2 en gaat EGS verder door de wegstreepregel.

We spoelen nu even door naar 22:30. Na drie uur spelen was iedereen nog bezig en de kansen op teamwinst waren niet heel groot. Zeker niet toen Bart tijdens de zet van zijn tegenstander zag dat deze mat in vier kon geven. Gelukkig voor ons zag zijn tegenstander het niet en werd er later alsnog remise overeengekomen. Pascal was ondertussen nog steeds aan het spelen en stond ineens een kwaliteit voor… Huh, wat?? Hij stond net toch een stuk achter? Dat klopt, maar door de creativiteit van Pascal en de tijdnood van zijn tegenstander had hij ineens tegenkansen gecreëerd en zo een volle toren terug gewonnen. Dit goede eindspel kan je wel aan Pascal over laten en hij zette het dan ook soepel om in winst.

Gebeurde er bij Bram dan nog iets geks? Nee eigenlijk niet. Hij had inmiddels een tweede pion gewonnen en kon daarna rustig zijn overgebleven dame en toren gaan activeren. Er was geen enkele vorm van tegenspel meer te vinden en zo haalde Bram het punt binnen na een goede partij. Hierdoor is het wonder boven wonder 0,5-2,5 voor EGS en is de overwinning een feit. Zo deed de partij van Robin er niet meer toe, maar hij stond halverwege de avond niet lekker. Met een beetje bluf werd er een kwaliteit geofferd, maar zwart nam het niet aan en koos liever voor een gezondere stelling met een pion meer. De stukken van Robin stonden echter actiever en zo bleef de partij spannend. Hieronder zijn twee leuke stellingen te zien. De linkse/bovenste stelling is in de partij net niet op het bord gekomen, maar Stockfish geeft hier een dusdanig bizarre en sterke zet dat deze stelling toch even in dit verslag moet staan. De andere stelling is wel op het bord gekomen en hier had Robin met wit een goede kans om alsnog de winst binnen te halen. De tijd op de klok was ondertussen beneden de minuut gezakt en mede hierdoor werd de winnende zet niet gevonden.

In de eerste stelling lijkt Lf1 wellicht een goede zet, maar dan kan de zwarte koning nog weglopen via d6. De beste zet is 32. Pd4+!!, want na 32. … exd4 speelt wit 33. Lf1 met de dreiging Lh3 mat en dat kan niet op een goede manier worden voorkomen. Er zijn verder ook weinig andere opties voor zwart. Na 32. Pd4+ Pxd4 volgt 33. Lxd7+ en na 32. Pd4+ Kd6 33. Pc5+ valt g7. Dit had kunnen gebeuren als Robin 31. Tf5-f7+ had gespeeld, maar hij koos toen al voor Lf1. De andere stelling kwam later wel op het bord en hier had wit kunnen winnen met 39. Txf6!. Na 39. … gxf6 40. g7 Tg8 speelt wit achtereenvolgens Pe6+ Lf5 en Lh7. Met weinig tijd speelde Robin in de partij echter 39. Lf1 en iets later werden de paarden geruild en was het remise om klokslag elf uur, precies het moment dat de speelzaal ging sluiten.

Al met al is EGS goed weggekomen. Pascal had zeker kunnen verliezen en ook Bart ging bijna ten onder. Robin had op het einde een winstkans, maar had eerder ook zomaar kunnen verliezen. Hopelijk hebben we medio April ook zoveel geluk in de finale tegen SG KiNG, dat in de andere halve finale overtuigend De Drie Torens versloeg. Het is nog niet bekend waar en wanneer de finale gespeeld gaat worden. Zodra dit wel duidelijk is, zal dat op de website van EGS ook te zien zijn.

’t Paardje EGS
1. Pierre Jaspers 1923 Robin Verhoeven 2051 1/2