Avondteam op kampioenskoers

Na ongeveer twee maanden wachten, stond er dinsdag 21 maart weer een wedstrijd voor de avondcompetitie gepland. Twee maanden geleden was de vorige wedstrijd gespeeld en wel een belangrijke, want toen werd in ronde 5 de grote concurrent HMC A verslagen. Hierdoor had EGS A nog 3 matchpunten nodig uit de resterende twee rondes om zeker te zijn van het kampioenschap. Afgelopen dinsdag had het viertal de kans om het eerste deel van deze benodigde matchpunten binnen te halen. Op dinsdag 18 april staat nog de uitwedstrijd tegen ’t Paardje gepland (ja daar is het bekerteam deze maand ook al geweest) en dan kan eventueel het kampioenschap worden binnen gehaald.

Maar goed, eerst nog de wedstrijd tegen De Kentering. De grote zaal in de Wildacker was deze dinsdag helaas bezet, waardoor de vier borden op de bovenverdieping werden klaargezet. Het voordeel was dat we hier in alle rust konden schaken, het nadeel dat de ruimte toch niet heel groot was en bovenal erg warm. Het is wellicht een beter idee om de borden de volgende keer mee te nemen naar het Welnesscentrum in Goirle, de sauna’s daar zijn toch iets comfortabeler. Teamleider Bart leek wellicht deze avond al naar de echte sauna te willen, want hij speelde in de opening iets te snel. Hij dacht even rustig zijn toren op de halfopen lijn te zetten, maar toen hij deze los liet zag hij de bui al hangen. Zijn tegenstander Dick van Leeuwen profiteerde door met zijn paard de loper van Bart te slaan en nadat Bart het paard terug sloeg, stond het paard van Bart op g5 ongedekt. Met een stuk minder probeerde hij er nog wat van te maken en dacht even het stuk weer terug te winnen met een trucje. Zijn tegenstander counterde dit echter goed en kwam zo een hele toren voor, in ruil voor slechts één pion. Bart deed nog een paar zetten en stond op het punt om op te geven, tot de tegenstander ineens een hele toren terug gaf. Het stond ineens weer gelijk en niet veel later wist Bart deze bizarre partij zelfs nog te winnen.

Teamleider Bart Plasmans in actie, foto gemaakt door David Bruggeman

Dit was eigenlijk niet de eerste partij afgelopen was, want even daarvoor was Jasper klaar. Zijn tegenstander speelde met wit het open Siciliaans lang volgens het boekje, waardoor Jasper het ratingverschil nog niet meteen kon omzetten in een betere stelling. Jasper liet echter ook zien dat hij deze opening goed heeft begrepen en kon zo toch langzaamaan zijn stukken verbeteren. De witspeler ging even later in de fout, zodat Jasper een belangrijke pion won. Vervolgens werden er een aantal stukken geruild en toen was de zwarte vrijpion op a4 niet meer tegen te houden: 2-0 voor EGS.

Eigenlijk ook nog iets eerder dan Bart was Robin klaar. Hij hoopte met zwart bijvoorbeeld een Nimzo op het bord te krijgen, maar kwam onbedoeld in een soort Benoni terecht. Wit had duidelijk meer ervaring in dit soort stellingen en kwam dan ook flink beter te staan. Na 20 zetten kwam de onderstaande cruciale stelling op het bord. Wit speelde hier 21. Lxe4 en dat lijkt erg logisch, maar dat geeft Robin de kans om de partij over te nemen. Er horen dan ook twee lezersvragen bij deze stelling. 1. Hoe kan zwart profiteren van Lxe4? en 2. Welke zet moet wit spelen ipv. 21. Lxe4 om groot voordeel houden?

Ter Beek – Verhoeven na 20. … fxe4

Het antwoord leest u verderop in dit verslag. Eerst nemen we even een kijkje bij Pascal, die er weer een spektakelstuk van maakte. Hij bood vlak na een opening een paardoffer aan, maar zijn tegenstander David Bruggeman sloeg het af. Onterecht bleek na afloop, want hij had alle aanvallen nog net kunnen pareren. In het verslag van de Kentering is deze partij uitgebreid geanalyseerd met fragmenten, zeker een aanrader om hier even naar te kijken. Maar goed, hoewel David het offer niet aan nam, ging zijn koning toch aan de wandel richting het centrum. Deze stond heel de partij onveilig, maar zwart kreeg wel een vrijpion op b2. Pascal moest hierdoor enorm oppassen, maar rekende het goed door en kon zo afwikkelen naar een gewonnen toreneindspel.

Dan terug naar Robin. Na het gespeelde 21. Lxe4 zette hij de partij naar zijn hand met 21. … Txe4! Na 22. Dxe4 Lf5 staat de dame bijna ingesloten en moet als het ware de gevangenis in, oftewel naar het veld h1. Dus na 23. Dh1 De7 hangt het paard op e2 en dreigt er al Le4 om de dame in te sluiten. Als het paard van e2 weggaat, komt ook nog Ld4+ in de stelling. Wit zag dan ook geen goede verdediging meer en offerde met 24. Pe5 een stuk. Dit was een creatieve oplossing, maar het bleek niet genoeg voor de witspeler: winst voor Robin. Wat had wit dan wel moeten spelen in de bovenstaande stelling? Het bleek dat 21. f5 erg sterk is. Hierdoor dekt de loper van c8 het paard niet meer en staan de meeste zwarte stukken, inclusief de koning, op slechte velden.

Zo won EGS A uiteindelijk geflatteerd met 4-0 en komt het kampioenschap wel erg dichtbij. Een gelijkspel in Made in april is in ieder geval genoeg, maar  het avondteam kan ook komende vrijdag al kampioen worden. HMC A speelt dan namelijk voor ronde 6 nog tegen ’t Paardje en als HMC niet wint, dan is EGS A niet meer in te halen. Wordt vervolgd …

EGS A De Kentering A
1. Robin Verhoeven 2051 Leon ter Beek 1839 1 – 0