EGS komt net tekort tegen De Pion, EGS 2 boekt eerste seizoenszege

De competitiedag van 11 februari was er voor EGS een van net wel en net niet. Het eerste verloor met de kleinst mogelijke marge van titelfavoriet De Pion, EGS 2 zat daarentegen in Helmond aan de goede kant van 4,5-3,5.

Voorafgaand aan deze speelronde kon het bij EGS 1 nog alle kanten op. Afhankelijk van of je een ‘glas half vol’- of een ‘glas half leeg’-type bent, kon je EGS, twee punten achter de koplopers, als een titelkandidaat zien of, drie punten boven de hoogste degradatieplek en met een zwaar resterend speelschema, als in degradatienood.

De Pion, ooit een van de grootste en sterkste clubs in Brabant, is in ieder geval overduidelijk kampioenskandidaat nummer één in klasse 4G. En zonder Jasper en Pascal waren de verwachtingen vanuit Goirles perspectief dan ook vrij laag.

Na een uur of twee spelen werd dat er niet beter op, met een tussenstand van 3,5-0,5. Bram van Huijgevoort (een van twee EGS-spelers met een hogere rating dan zijn tegenstander) zag zich genoodzaakt een vroeg remise-aanbod te accepteren, daarna kregen Eddy Van Lerberghe en Erik Hamers een vernietigende aanval op hun koningsstelling over zich heen. Andrei Sazonov speelde een puike partij aan bord 2, maar één onoplettend moment leverde ook hem een nul op.

Daarna werd het nieuws beter, maar net niet goed genoeg. Fedor Sazonov hield zijn 100 %-score in tact (ondanks dat hij een kleine kwaliteit achter stond). En Alex van Lanen combineerde zich in een zo goed als verloren stelling naar een half punt via eeuwig schaak.

En het werd ook nog 4-3 dankzij de uitblinker aan EGS-zijde: Robin Verhoeven. Aan bord 1 tegen Ivo Kok (rating 2133) kreeg hij bijgaande stelling op het bord. Zijn tegenstander speelde met zwart 16… g5 en had duidelijk niet op het creatieve en ijzersterke antwoord van Robin gerekend. Ziet u het wel (antwoord onderaan het verslag)?

Als laatste bleef Bart Plasmans over. Eindspel met een stuk minder maar een pion meer. Objectief gezien moest Bart blij zijn met remise, maar op zeker moment werd het, ook gezien de slinkende bedenktijd bij zijn tegenstandster, toch nog even spannend. Uiteindelijk bleek Bart toch niet in staat ijzer met handen te breken en bleef het bij remise, en dus 4,5-3,5 voor De Pion.

EGS 2 speelt in een klasse (6F) met grote krachtsverschillen tussen de teams. De tegenstander van zaterdag, HSC Helmond 3, was van ongeveer gelijk niveau. EGS 2 was op papier zelfs iets sterker, en laat dat nou ook net in de uitslag tot uiting komen.

Zoals in het verslag van Maarten te lezen is, kwamen de Goirlese punten van de ervaring (Frans Lagerwaard) en het talent (Krijn van Dolderen). Degelijke en nuttige remises waren er van Maarten de Wit, Peter Ansems en Simon de Knegt. Rob van Esch en Pim Zeeuwen verloren hun partij helaas. Dat telt op tot 3,5-3,5.

Daarmee was de hoofdrol, in ieder geval op het scoreformulier, weggelegd voor debutant Yesenia Lukin. Omdat zij er wel was (in ieder geval op papier), en de Helmonders met een speler te weinig waren, kreeg zij het achteraf beslissende punt achter haar naam: 3,5-4,5.

Dan hebben we nog de diagramstelling uit de partij van Robin Verhoeven om op terug te komen. Geen eenvoudige stelling, maar je wint ook niet zomaar van een speler van 2133. Na 16… g5 speelde Robin met wit 17. Pf5+! Zwart kan niet slaan met de pion van e6, want dan kost de dodelijke paardvork Pd5+ een dame! Dus er zit voor zwart niets anders op dan weg te gaan met de koning, waarna de belangrijke pion op e6 verloren gaat.