EGS A wint cruciale topper tegen HMC A

Afgelopen vrijdag baanden 4 EGS-ers zich een weg door de sneeuw richting Rosmalen, om het daar op te nemen tegen HMC A. Beide teams hadden na 4 rondes in klasse 1A precies 7 matchpunten en 11,5 bordpunten verzameld, terwijl de overige teams op maximaal 4 matchpunten stonden. Het was vooraf dus duidelijk dat de winnaar van het onderlinge treffen een hele grote kans maakt op het kampioenschap. Beide teams deden dan ook hun best om een zo sterk mogelijk team op te stellen en dat leverde een op papier gelijkwaardige wedstrijd op.

Pascal vloog zoals gebruikelijk met aanvallende intenties de partij in. Tegen de Zwarte Leeuw offerde hij op f7 een loper om vervolgens op a8 een toren terug te winnen. Dit is in het verleden al vaker gespeeld, maar eigenlijk is het geen goede variant voor wit. Zwart moet echter wel nauwkeurig spelen en dat is in deze heksenketel nog niet zo makkelijk. Pascal kwam beter te staan, maar in de onderstaande (bizarre) stelling kreeg zijn tegenstander kansen om de partij naar zich toe te trekken.

Pascal heeft zojuist Ke1-d1 gespeeld, waar c3 beter was geweest. Hier had zwart namelijk met bxc2+ de koning in zijn hemd kunnen zetten en mede daardoor het paard op a8 kunnen winnen, waarna hij groot voordeel heeft. In de partij werd echter het logisch uitziende Dxd5+ gespeeld, maar dan kan de witte koning op c1 schuilen en als zwart daarna pas op c2 slaat, dan beschermt deze zwarte pion gek genoeg de witte koning. Pascal stond hierna weer beter, daarna gaf hij door de complexiteit van de stelling het voordeel weer weg, maar won uiteindelijk alsnog in deze spectaculaire partij.

Robin mocht het op bord 1 met wit opnemen tegen Davoud Moghaddam. Deze vriendelijke man is een paar jaar geleden van Iran naar Nederland verhuist en lijkt dit seizoen het clubschaken echt op te hebben gepakt. Dit heeft hem nog geen rating opgeleverd, maar het was wel duidelijk dat hij de afgelopen jaren (online) flink heeft geoefend. Hij besteedde in deze partij slechts enkele seconden aan de eerste 12 zetten en begon al een aanval op te zetten, maar Robin pareerde de dreigingen en kon daarna zelf gaan aanvallen. Wit leek een droomstelling te hebben en kon zelfs een pion winnen, maar de afwikkeling naar het eindspel met loper tegen paard kwam iets te vroeg. Robin had weliswaar nog steeds een extra pion, maar de zwarte koning stond actiever waardoor het weer redelijk gelijk stond. Beide spelers promoveerden daarna zelfs nog ieder twee keer, maar na de derde dameruil van de partij waren er alleen nog 2 koningen over: remise.

De tussenstand was nu dus 0,5-1,5 in het voordeel van EGS en daarmee kwam het eerste matchpunt al in zicht. Zeker ook omdat Bram zelden verliest en ook nu weer een prima partij speelde, maar daarover later meer. Bart kreeg de laatste tijd met het Frans vaak gesloten stellingen op het bord, maar deze keer werd de stelling gelukkig al wel snel geopend. Enige tijd bleef de partij nog in evenwicht, maar daarna mocht Bart de witte koning het bord over gaan jagen. Hij had alleen tussendoor met Tc8 nog even de koning af moeten snijden en dan was het snel mat gegaan. Door de tijdnood werd deze zet gemist en mocht de witte koning rustig doorwandelen richting a7, om zo zijn vrije b-pion te ondersteunen. Bart zag geen verdediging meer in de korte tijd en moest zijn toren offeren voor de vrijpion.

Vooral het woordje “Tijdnood” is belangrijk in dit verhaal, want beide spelers hadden nog maar één minuut op de klok. Dit seizoen is het speeltempo in de avondcompetitie veranderd naar een begintijd van 1:30 uur met 15 seconden increment vanaf zet één, waardoor het moeilijk is om door de vlag te gaan. Tenminste, dat geldt alleen als de klokken goed worden ingesteld. Dit was hier dus niet het geval (foutje kan gebeuren) en in het heetst van de strijd was dit beide spelers niet opgevallen. Bart had op een bepaald moment nog zo’n drie seconden en de tegenstander vijftien, maar op wonderbaarlijke wijze ging de laatstgenoemde als eerste door de vlag. Vanaf dat moment kwam er wél increment bij, maar dat is natuurlijk aan de late kant. Bart stond ondertussen qua stelling verloren, dus de grote vraag was: “wat gaan we nu doen?” In de reglementen leek er geen soortgelijk scenario beschreven te staan en dus werd er op internet een telefoonnummer van een ervaren arbiter gezocht en gevonden. Deze wilde geen harde uitspraak doen, maar gaf wel aan dat meestal geldt: “vlag is vlag”, dus degene die door de vlag gaat verliest. Door de bijzondere situatie en deels ook door de stelling op het bord, werd er uiteindelijk tot remise besloten. We zullen nooit weten wat er gebeurd was als de klok wél goed was ingesteld. Aan de ene kant had Bart dan misschien wel de winst gevonden, maar aan de andere kant had zijn tegenstander met meer tijd de eindstelling gewonnen.

Ondertussen was Bram nog rustig bezig. Helaas was de klok van Bart dus verkeerd ingesteld, maar gelukkig klopten de anderen wel. Bram speelde zoals gebruikelijk geduldig en probeerde langzaam maar zeker zijn stelling te verbeteren. Hij leek een sterk paard en daarmee de overhand te krijgen, waarna wit besloot te gaan voor actief tegenspel en hij offerde daarvoor een pion. Dit bleek later niet genoeg om de witte aanvalskansen in leven te houden, waardoor er vervolgens nog twee of drie pionnen werden geofferd. Bram verdedigde nauwkeurig en wikkelde met deze pionnenmeerderheid af naar een eindspel, waarin de vrije a-pion de partij besliste.

Hierdoor wint EGS A deze kampioenskraker met 1-3 na een bijzondere avond. Pas op 21 maart staat de volgende ronde gepland, waarop De Kentering A naar Goirle komt. In de laatste ronde (18 april) staat in Made nog de uitwedstrijd tegen ’t Paardje gepland. Als er in deze twee wedstrijden 3 of 4 matchpunten worden gehaald, dan is het kampioenschap binnen en promoveren we naar de hoofdklasse.

HMC A EGS A
1. Davoud Moghaddam 0 Robin Verhoeven 2023 1/2