EGS 1 verliest nipt tegen ZSC 1

Afgelopen zaterdag 7 januari mocht het vlaggenschip van EGS het opnemen tegen de Zie Scherpe Combinatie: een combinatieteam van SV Denk en Zet en schaakvereniging Zierikzee. Deze wedstrijd uit de vijfde ronde van de KNSB competitie stond oorspronkelijk gepland op 17 december 2022, maar vanwege het afscheid van Pieter Couwenberg werd dit treffen uitgesteld. Overigens was op de nieuwe speeldatum het Jan van Besouwhuis gesloten en omdat ook de Wildacker niet de gehele middag beschikbaar was, werd er voor het eerst in wijkcentrum De Deel geschaakt. Dit bleek een prima locatie te zijn, wellicht zullen we hier in de toekomst vaker naar toe gaan.

Dan door naar de wedstrijd zelf. Vaste spelers Jasper Kools, Alex van Lanen en Fedor Sazonov waren verhinderd, maar gelukkig kon Pascal Graafmans weer mee spelen en was Frans Lagerwaard bereid om zijn debuut te maken in EGS 1. Daarmee leek het team rond, maar helaas meldde iemand zich een half uur voor aanvang af, waardoor het onmogelijk was om nog een vervanger te regelen. Zodoende begon EGS de wedstrijd met een 0-1 achterstand, maar de strijd was nog lang niet gestreden.

Eigenlijk gingen alle partijen erg rustig van start. Na zo’n twee uur spelen was de materiaalverhouding op alle borden precies gelijk en het zag er ook nog niet naar uit dat iemand een beslissende aanval aan het opzetten was. Bij Eddy vanLerberghe leek het er bij een snelle blik op het bord soms wel op dat hij een stuk achterstond, maar hij had op a2 een loper verstopt die ik een aantal keren over het hoofd zag. Hoewel deze loper toch echt richting de kort gerokeerde koning keek, besloot zwart om al die pionnen naar voren te gooien. Eddy sloeg deze aanval af en dat leverde het eerste halfje van de middag op.

Een hele tijd later was ook Erik Hamers klaar. Hij speelt al zo lang als ik me kan herinneren met zwart de Siciliaanse Draak, maar vandaag mocht hij het een keer met wit tegen zijn opening proberen. Uiteraard kwamen er tegengestelde rokades op het bord en dan weet je eigenlijk al dat de partij niet in remise gaat eindigen. Erik probeerde wellicht de teamachterstand te repareren door vol voor de aanval te gaan en offerde een kwaliteit, maar zijn tegenstander speelde het goed uit en bekroonde de partij met de winst: 0,5-2,5 voor ZSC. Het was dan ook tijd voor EGS om iets terug te doen en dat lukte gelukkig ook. Ondergetekende koos op bord 1 met zwart voor de Najdorf. De witspeler gaf na de partij aan dat hij vaak varieert in de opening en vooral achter het bord bedenkt hoe hij zijn stukken gaat neerzetten. In de complexe Najdorf is dat wellicht niet de beste strategie, aangezien dat veel tijd kost. Na zo’n dertien zetten had hij namelijk nog maar twintig minuten op de klok. Ondertussen had ik met zwart weliswaar het loperpaar in handen, maar het was lang niet duidelijk wie er beter stond. Toen ik toch de overhand leek te krijgen en wit nog enkele minuten op de klok had, koos hij voor een creatief stukoffer. Helaas voor hem klopte dit net niet en even later gaf hij zich gewonnen.

Daarna waren Bart Plasmans en Frans ongeveer tegelijk klaar. Bij Frans was de partij de gehele middag redelijk in balans. Beide spelers probeerden af en toe iets te creëren, maar een remise was uiteindelijk de meest logische uitslag. Een mooi debuut dus voor Frans. Bart leek daarentegen met de zwarte stukken wel minder te staan. In het Frans pakte hij zoals gebruikelijk ruimte op de damevleugel, terwijl wit actie onderneemt op de koningsvleugel. Hoewel beiden kort gerokeerd hadden, was het toch de koningsvleugel die helemaal open kwam te liggen. Wits stukken leken beter in staat om hiervan te profiteren, maar uiteindelijk counterde Bart sterk en wist de overwinning binnen te slepen: 3-3.

Waren er dan nog kansen op één of zelfs twee matchpunten? Nee, helaas niet meer jammer genoeg. Pascal leek met wit goed uit de opening te komen in het gesloten Siciliaans. Nadat zwart gedurfd lang rokeerde, opende Pascal de C-lijn en kon je het eigenlijk geen “gesloten” Siciliaans meer noemen. De tegenstander wist knap alle dreigingen te pareren en kon later zelf op de koningsvleugel een aanval op touw zetten. Deze sloeg wel door, waarna Pascal zich gewonnen moest geven. Dit betekende dat Bram van Huygevoort moest winnen om een gelijkspel uit de match te slepen. Zoals gewoonlijk zette hij de partij met zwart rustig op en zorgde ervoor dat hij in ieder geval niet slechter uit de opening kwam. Daarna vocht hij voor wat hij waard was en sloeg meerdere verzoeken tot remise af, maar de winst zat er voor hem helaas nooit echt in.

Zo mocht ZSC na een spannende schaakmiddag dan toch alle matchpunten mee terug naar Zeeland nemen. Achteraf bleek het missen van een speler voor EGS cruciaal, maar daar is helaas niks meer aan te doen. De volgende wedstrijd staat gepland op 11 februari tegen de één van de koplopers, De Pion 1. Hopelijk kunnen we dan wel met acht spelers aantreden, dan zijn we daar zeker niet kansloos. Bij winst doen we nog mee om de bovenste plaatsen, bij verlies moeten we ook een beetje naar onder gaan kijken aangezien er dit seizoen drie teams degraderen.

EGS 1 ZSC 1
1. Robin Verhoeven 2023 Rick van der Pluijm 2065 1-0