In Memoriam Ton Krugers (1933-2022)

Vlak voor de jaarwisseling bereikte ons het bericht dat Ton Krugers op 89-jarige leeftijd is overleden.

Ton was vanwege de problemen met zijn gezondheid al een paar jaar niet meer actief bij EGS. Op de ledenvergadering van 2021 werd hem voor zijn grote verdiensten voor de club en de schaaksport het erelidmaatschap van EGS toegekend.

Met zijn passie voor het schaken gecombineerd met zijn achtergrond in het onderwijs (hij was onder andere directeur van de inmiddels verdwenen mavo St Jan aan de Van Haestrechtstraat in Goirle) was Ton Krugers een ideale schaaktrainer. Door de jaren heen heeft hij honderden jeugdspelers en ook diverse volwassenen de basisbeginselen van de schaaksport bijgebracht en zeker ook de liefde voor het spel.

Het schaken kreeg Ton met de paplepel ingegeven, zijn vader was een bepalende figuur in het Tilburgse schaakwereldje (en is erelid van de Brabantse schaakbond NBSB). Ton werd begin jaren tachtig lid van EGS. Naast zijn jarenlange inzet als jeugdleider en jeugdtrainer heeft hij zich ook als wedstrijdleider verdienstelijk gemaakt voor de vereniging.

Als schaker reikte Ton nooit hoger dan de subtop in de strijd om het clubkampioenschap. Zijn humeur leed daar nooit onder. ,,Ik heb vanavond toch zó mooi verloren”, hoorde je hem dan met een brede glimlach verzuchten, aan de bar bij Corrie met een borreltje binnen handbereik. Met zijn kenmerkende leraren-handschrift had hij dan zijn uitslagenbriefje al getekend, waarbij hij de T en K van zijn paraaf altijd op sierlijke wijze in elkaar liet overlopen.

Ton was een liefhebber van het schaakspel en die liefde bracht hij ook over op al zijn cursisten, jong en oud. Dat hij daarnaast een uiterst vriendelijk en amaibel mens was, merkte je als diverse ouders van jeugdschakers Ton aanspraken omdat ze nog kenden als hun leraar van vroeger (of die van hun ouders) en hem steevast met groot enthousiasme begroetten. Ton genoot altijd zichtbaar van zulke momenten en was altijd oprecht geïnteresseerd in de situatie van zijn oud-leerlingen.

Met zijn beminnelijke voorkomen, belangstelling voor anderen en eeuwige vriendelijkheid was Ton Krugers van grote invloed op de sfeer binnen EGS. Met de grote hoeveelheid schakers die (deels) door hem zijn opgeleid binnen de club, zal Ton nog decennia zijn stempel blijven drukken op het schaken in Goirle.

Wij wensen Koby, de kinderen en kleinkinderen van Ton veel sterkte toe in deze tijd. De uitvaart van Ton is donderdagochtend en is ook digitaal te volgen via Nemas Uitvaartverzorging. Op die website is er ook de gelegenheid om een persoonlijke boodschap aan de nabestaanden van Ton achter te laten.