EGS beter dan het Nederlands elftal?

In een bijzondere week waarin bij EGS het schaken even op een lager pitje stond, stapten er op vrijdagavond 16 december toch vier spelers in de auto om een potje te gaan schaken. Na de winst in de achtste finale tegen Mierlo/Geldrop, mocht het bekerteam namelijk afgelopen vrijdag voor de kwartfinale op avontuur richting Bergen Op Zoom. Dit was een bijzondere loting, aangezien het alweer de vierde keer in 7 maanden tijd is dat EGS het opneemt tegen een team van de plaatselijke BSV. Vooral BSV zal niet blij zijn geweest met dit weerzien, aangezien zowel de zaterdagwedstrijd als de twee avondcompetitiewedstrijden in het voordeel van EGS werden beslist. De grote vraag was dan ook: Lukt het BSV deze keer wel om ons te verslaan?

Het werd uiteindelijk een spannende avond waarop de meeste partijen lang in evenwicht bleven. Alleen op de klok wisten de EGS-ers groot voordeel te behalen, aangezien Bram van Huygevoort, Pascal Graafmans én Robin Verhoeven allen een half uur voorsprong hadden bereikt. De tegenstandster van Robin, Angelique Osinga, had niet voor niks veel tijd in de opening gestoken, aangezien ze met wit een goede stelling op het bord had gekregen. Zoals wel vaker in de Alapin, kreeg wit een geïsoleerde d-pion met ruim voldoende compensatie door de actieve stukken. Ze kreeg één kans om groot voordeel te bereiken door op de zwarte dame te gaan jagen, maar toen ze die niet greep, werden de dames geruild en was al het witte voordeel verdwenen. In een objectief gelijke stelling kon Robin langzaamaan druk gaan zetten op de d-pion. De witte stelling stortte steeds verder in en toen Robin met een kleine truc een stuk mocht winnen, was de eerste overwinning binnen.

Slechts enkele minuten later was ook Pascal klaar. Hij kreeg het Schots gambiet tegen en besloot het aan te nemen. Pascal slaagde erin om deze pion lang vast te houden, maar dit leverde de tegenstander wel het loperpaar op. Even later was het vooral de vraag wie nou wie aan het aanvallen was. Wit zette een aantal zware stukken op de geopende g-lijn, maar daarentegen stond zijn koning op h2 niet erg veilig. Even later wist Pascal naar verluid een stuk te winnen en toen de laatste secondes van de tegenstander wegtikte, was de 0-2 een feit. Overigens staat Pascal dit seizoen in de NBSB competities nu op de bizarre score van 6 uit 6! Wie houdt deze man nog tegen?!

Bram en Jasper kozen met wit allebei voor het London systeem. Dit levert vaak een gesloten stelling op en dat was vandaag niet anders. Vooral bij Bram werd het een soort loopgravenoorlog. Het was al wel een tijdje duidelijk dat Bram degene was die nog voor winst kon spelen en hij ging dan ook steeds op zoek naar een manier op door de zwarte stelling heen te komen. Hij verplaatste zijn toren meerdere malen van de damevleugel naar de koningsvleugel en weer terug, maar uiteindelijk kon hij toch via de koningsvleugel binnenkomen met zijn paard en dame. Het bleek ook op de avond weer dat deze goed samen kunnen werken. Bram wist met dit dodelijke duo eerst een kwaliteit te winnen, daarna kwam hij een hele toren voor en even later hield de tegenpartij het voor gezien.

Ook Jasper stond lang iets beter, maar het was niet helemaal duidelijk hoe hij er doorheen zou komen. Uiteindelijk vestigde hij alle hoop op zijn pionnenmeerderheid op de damevleugel. Zijn tegenstander kon hierdoor weliswaar een paar pionnen aan de andere kant van het bord winnen, maar moest daarna wel een stuk geven voor de vrijpion van Jasper. Er kwam een eindspel op het bord met voor Jasper nog een toren, paard en f-pion en voor de tegenstander een toren, 2 f-pionnen en een h-pion. Het bleek nog niet zo makkelijk om dit te winnen, mede door de taaie verdediging van zwart, maar Jasper wist uiteindelijk met een behoorlijke omweg toch de route naar de winst te vinden.

Zo won EGS enigszins geflatteerd met 0-4 en plaatste zich voor de halve finale, iets wat het Nederlands elftal niet lukte. Het is nu even afwachten welke tegenstander er bij de loting aan ons wordt gekoppeld. SG KiNG en De Drie Torens hebben zich ook reeds geplaatst, de winnaar van de wedstrijd ’t Paardje-WLC zal de derde mogelijke tegenstander worden.