EGS blijft bovenin meedoen na derbyzege

Het eerste team van EGS heeft uit bij De Drie Torens 2 alweer de derde competitiezege geboekt (3-5) en blijft zodoende bovenin meedoen in de spannende klasse 4G. EGS 2 had wat minder succes en verloor met 2-6 in Oisterwijk.

De wedstrijd van De Drie Torens 2 tegen EGS 1 was er een van promovendus tegen degradant. En hoewel EGS op papier ook wel wat sterker was dan de Tilburgers, was het zeker geen makkie. Het verschil werd gemaakt aan de lage borden, waar het ratingverschil het meest in het voordeel was van EGS.

Eddy Vanlerberghe combineerde zich al vrij vlot naar een zege op bord 6. En Alex van Lanen (bord 8) won vroeg een pion en, al was hij als laatste nog bezig met het verzilveren van dat voordeel, zijn punt kwam nooit echt in gevaar. Tussen hen in pakte Erik Hamers een solide half puntje tegen de Tilburgse teamcaptain.

Aan bord 5 verging het Bart Plasmans heel wat minder. Zijn partij eindigde als eerste toen hij in een kansloos eindspel met twee pionnen minder verzeild raakte. Gelukkig waren er aan bord 3 en 4 weer twee volledige punten. Jasper Kools (4) zat vooraf nog te vertellen dat hij nooit partijen wint in het Tilburgse denksportcentrum Theseus. Nou… een paar uur later was van die vloek geen sprake meer. Teamcaptain Robin Verhoeven zat voor de gelegenheid aan bord 3 en speelde een scherpe aanvalspartij. Zijn Tilburgse opponent verdedigde lang inventief, maar uiteindelijk toch niet inventief genoeg.

Wie meetelt komt dan al tot 4,5 bordpunt voor EGS. Het laatste halfje kwam niet van Pascal Graafmans (bord 2), al deed hij verwoede pogingen om een eindspel paard-loper met twee pionnen minder remise te houden. Helaas vergeefs. Bram van Huijgevoort bracht aan bord 1 wel een halfje in tegen zijn oude club, in wat op het oog een evenwichtige partij was.

EGS heeft na vier rondes zes punten en deelt de koppositie met maar liefst drie andere teams (D4, Stukkenjagers 4 en De Pion). De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat de drie teams waarvan EGS wist te winnen, momenteel de onderste drie plekken innemen. Dus de komende rondes kunnen de Goirlese schakers laten zien wat ze waard zijn, te beginnen met het treffen tegen ZSC uit Zierikzee.

In klasse 6F is de situatie compleet omgekeerd, daar staat EGS 2 na drie rondes gedeeld onderaan. In de uitwedstrijd tegen Oisterwijk 2 ging het door afmeldingen geplaagde EGS 2 onderuit met 2-6. De Goirlese lichtpunten vielen op te tekenen aan de borden van Jaap Touw en Frans Lagerwaard.

De komende speelronde lijkt het er niet makkelijker op te worden voor EGS 2: dan wacht de wedstrijd tegen gedeeld koploper De Raadsheer 2.