Baronie 2 en HMC 4 vijfeneenhalven zich langs EGS

De beide EGS-teams zijn zaterdag hard onderuit gegaan. De gasten uit Breda (Baronie 2, versus EGS 1) en Den Bosch (HMC 4, tegen EGS 2) gingen met 5,5 bordpunt met de zege aan de haal. EGS stelde daar respectievelijk 2,5 en 1,5 punt tegenover (ja dat kan, let maar op).

Een positieve coronatest en een geval van griep(erige) klachten en daar tegenover maar één backup zorgden ervoor dat EGS 1 slechts zeven borden kon bemannen tegen Baronie 2. Nou had EGS vorig seizoen, een niveautje hoger, nog 4-4 gespeeld tegen Baronie 1, dus ondanks het minpunt was er vooraf best nog hoop op een goed resultaat.

Maar daar kwam EGS nooit ook maar bij in de buurt. Robin Verhoeven kreeg een openingsvariant voorgeschoteld die hij niet kende, sloeg vervolgens met zijn dame op b2 en liet zich daarna het aloude schakersgezegde bewijzen dat slaan op b2 nooit goed is, ook niet als het goed is.

Jasper Kools zette een sterke partij op met serieuze winstkansen in het eindspel, maar verpestte die volledig door een stuk weg te geven. Ook Alex van Lanen verloor een stuk bij een iets te frivole aanvalsmanoeuvre, in een stelling waar solide spel de aangewezen keuze was. Waar het bij last minute-invaller Erik Hamers mis ging, is de verslaggever even ontgaan, maar ook bij hem was het resultaat een nul.

Welke EGS-schakers onttrokken zich dan aan de malaise? Eddy Vanlerberghe half. Hij trok ten aanval, maar dat leek nooit echt tot concreet voordeel te leiden. Toen de teamnederlaag een feit was, schikte Eddy zich in remise.

Bart Plasmans raapte pion na pion en toen hij met een fraai stukje combinatiewerk aan die voorsprong een vol stuk toe kon voegen, was de eerste overwinning aan Goirlese kant een feit. Fedor Sazonov scoorde ook een vol punt. Hij offerde een stuk voor twee verbonden vrijpionnen, die uiteindelijk zijn Bredase tegenstander de das om deden.

Een uitslag van 2,5-5,5 derhalve. De eerste verliespunten van EGS in een op het oog spannende klasse 4G. EGS deelt daarin nu met vier andere ploegen de tweede plaats, dus het kan nog alle kanten op. Over een paar weken wacht de derby tegen het Tilburgse De Drie Torens 2.

EGS 2 trad zaterdag, ook hier vanwege fysiek malheur, aan met zeven spelers. Een troost was dat ook de gasten van HMC 4 slechts met zeven uit Den Bosch waren afgereisd. Besloten werd één bord volledig leeg te laten, zodat daar de score 0-0 op het wedstrijdformulier verscheen.

Helaas voor EGS werden er vooral aan Goirlese kant nog meer nullen gescoord, al was dat zeker niet in alle gevallen een resultaat dat het verloop van de partij correct weergaf. Met name Simon de Knegt en Frans Brock hadden lange tijd goede vooruitzichten op meer, maar kregen uiteindelijk allebei het deksel op de neus.

Anneloes van de Heijning verloor al vrij snel van een Bosch’ jeugdtalent en aan bord 1 kreeg Frans Lagerwaard een behoorlijke heksenketel op het bord. Maar toen alle heksenspreuken bezworen waren, keek hij tegen een materiële achterstand aan die niet meer goed te maken was. De laatste Goirlese nul was voor Peter Ansems die in een eindspel met ongelijke lopers moest concluderen dat de twee extra pionnen van zijn tegenstander toch te veel van het goede waren.

Wie scoorden er dan wel voor EGS? Rob van Esch, die juist lange tijd tegen een wat mindere stelling aan had gekeken en ook in het eindspel nog een pionnetje achter stond. Maar die dubbelpion deerde hem niet, sterker nog: Rob wist zelfs nog te winnen. Een half punt was er voor teamcaptain Maarten de Wit in een partij waarin zo op het oog de balans nooit echt werd verbroken.

EGS 2 is nu als enige nog puntloos in klasse 6F en mag daar de volgende ronde verandering in proberen te brengen als het op bezoek gaat bij Oisterwijk 2, op papier een ongeveer gelijkwaardige tegenstander.