De Schaak-Off keert terug naar Goirle

Goirle is dit jaar opnieuw een van de speellocaties van een landelijk schaaktoernooi dat de Koninklijke Nederlandse Schaakbond organiseert: de Schaak-Off. Tientallen schaakclubs en regionale schaakbonden werken samen in dit toernooi waaraan iedereen in Nederland gratis kan meedoen: de Schaak-Off.

Vorig jaar werd de eerste editie van dit toernooi gespeeld om te vieren dat er na een coronastop weer fysiek kon worden geschaakt bij de diverse schaakclubs. Het concept viel in de smaak en krijgt dit jaar een tweede editie. Iedere schaakliefhebber kan meedoen, het is niet nodig om bij een vereniging aangesloten te zijn.

Goirle is een locaties waar de eerste voorronde wordt gespeeld. Dat gebeurt op dinsdagavond 20 september in De Wildacker, tijdens de clubavond van EGS. De Schaak-Off bestaat uit lokale voorrondes die door heel Nederland worden gespeeld bij tientallen schaakverenigingen. De winnaars daarvan plaatsen zich voor regionale wedstrijden en daar wordt gestreden voor een ticket in de landelijke finale.

De indeling bij het toernooi vindt plaats op ervaring en (voor zover bekend) speelsterkte: zo speelt iedereen op zijn eigen niveau. Dit maakt de Schaak-Off bij uitstek geschikt voor spelers die in de coronatijd via internet de smaak van het schaken te pakken hebben gekregen en eens kennis willen maken met het schaakverenigingsleven. Maar leden van EGS (of andere schaakverenigingen) kunnen ook gewoon meedoen.

Deelnemen aan de Goirlese voorronde is geheel gratis. Wel is inschrijving vooraf nodig, niet via EGS maar via de landelijke organisatie: www.schaakoff.nl.

Leren schaken? Ook dat kan bij EGS!
Kunt u nog niet (zo goed) schaken maar wilt u dat wel leren? Ook dan bent u bij EGS aan het juiste adres. EGS organiseert dit seizoen een nieuwe cursus voor huisschakers. Deze cursus is voor mensen die al een partij kunnen schaken maar die meer over opening en aanpak willen weten. Eerst wordt de basis van een schaakpartij behandeld, vervolgens de basisbeginselen van tactiek en strategie (stap 2).
Voor meer info zie de speciale sectie van onze website.