EGS 1 begint seizoen met ruime zege

Op zaterdag 17 september was het dan eindelijk weer zover; de zaterdagcompetitie ging weer van start. Afgelopen seizoen speelde EGS 1 voor het eerst in de historie op landelijk niveau in de derde klasse, maar dit bleek net iets te hoog gegrepen, waardoor de Goirlenaren dit seizoen weer lekker in de vierde klasse mogen strijden op de 64 velden. In de eerste ronde is Souburg 2 de tegenstander, een team dat hun thuiswedstrijden afwerkt in het pittoreske Oost-Souburg, een dorpje vlak naast Vlissingen. Gelukkig voor ons mochten zij naar het verre Goirle afreizen, waar iets na 13:00 uur de partijen van start gingen.

Voor vaste krachten Alex van Lanen en Bart Plasmans was de vakantie nog niet afgelopen en zij moesten dan ook verstek laten gaan. Daardoor kreeg Krijn van Dolderen de kans om zijn debuut te maken in EGS 1. Krijn komt uit de springlevende jeugdafdeling van EGS, die overigens afgelopen vrijdag ook weer begonnen is met het traditionele inlooptoernooi met maar liefst 32 deelnemers! Waar velen debutanten van EGS 1 nog even moeten wennen aan het niveau, begon Krijn echter voortvarend aan zijn partij. Hij kwam actief uit de opening en kon na het ruilen van een aantal stukken proberen om te profiteren van de slechte pionstructuur van zijn eveneens jonge tegenstander. Krijn vergat echter dat zijn paard aangevallen stond, maar met een stuk minder bleef hij zoeken naar aanvalskansen. Deze inzet uiteindelijk beloond met een torenwinst en niet veel later zorgde hij voor het eerste punt van het seizoen voor EGS.

Onze trouwe Belg Eddy Vanlerberghe kende in de derde klasse een zeer goed debuutseizoen. Door zijn kenmerkende snelle spel weet hij menig tegenstander onder druk te zetten en het is voor velen moeilijk om daar mee om te gaan. Helaas had Eddy vandaag één ding gemeen met Krijn, en dat was dat ook hij in een prima stelling een vol paard cadeau deed. Eddy vocht daarna nog voor wat hij waard was, maar zijn tegenstander maakte het prima af. Niet veel later zorgde Bram van Huygevoort op bord 2 voor een nieuwe voorsprong. Zijn tegenstander koos met zwart voor de moderne verdediging, waarbij wit normaal gesproken een mooi centrum mag opbouwen, waarna zwart dit kapot probeert te maken of op een andere manier tegenspel probeert te zoeken. Dit tegenspel kwam nooit echt van de grond en toen Bram met zijn dame in de zwarte stelling mocht gaan rondwandelen, was de strijd snel beslist.

Vervolgens wist ook Maarten de Wit een puntje binnen te tikken. In het middenspel dacht zijn tegenstander dames te kunnen ruilen, maar hij vergat even dat hij aan het einde van de rit een kwaliteit zou verliezen. Het kostte even wat tijd, maar uiteindelijk kwam de overwinning van Maarten niet meer in gevaar. Tegelijkertijd had ook de jonge Belg Fedor Sazonov een kwaliteit gewonnen, maar hier was het veel minder duidelijk of hij ging winnen. Zijn witte dame stond namelijk op a8 helemaal vast en zijn tegenstander was niet van plan om die dame te laten ontsnappen. Het lukte echter niet om haar ook aan te vallen en uiteindelijk kon Fedor na nauwkeurig rekenen een koningsaanval bekronen met de winst: 4-1 voor EGS.

Jasper Kools nam daarna de taak op zich om het winnende punt te maken. Hij kwam niet erg lekker uit de opening tegen de teamcaptain van Souburg, maar hij kwam ook weer niet heel veel minder te staan. Daarna wist Jasper zijn stelling steeds te verbeteren, waarna zijn torens richting de lang gerokeerde witte koning begonnen te kijken. Gesteund door deze torens wist zijn paard binnen te komen en daar konden de witte stukken zich niet meer tegen verdedigen. Niet veel later kon ook de teamcaptain van EGS 1, Robin Verhoeven, een redelijk gelijke stelling omzetten in winst. Zoals wel vaker begon Robin zijn pionnen op de koningsvleugel naar voren te gooien en dit leverde een open g-lijn op. Aangezien de witte stukken ook suboptimaal waren gepositioneerd, was de zwarte aanval niet meer tegen te houden.

Hierna was alleen Erik Hamers nog bezig. Hij had met de witte stukken al snel een pion gewonnen, maar kon deze materiële voorsprong niet lang vasthouden. Er bleef dan ook een redelijk gelijk eindspel over, met net wat meer kansen voor wit. Op een of andere manier wist Erik ineens een kwaliteit te winnen en hiermee wist hij wel raad: nog een winst en 7-1 voor EGS 1. Hiermee vertrekken we met veel vertrouwen op 8 oktober naar de volgende opponent, Middelburg 1.

EGS 1 Souburg 2
1. Robin Verhoeven 2016 Max Toetenel 1806 1-0