Bekerfinale op het scherpst van de snede, Pascal wint

De eerste individuele prijs van het seizoen kan uitgedeeld worden: aan Pascal Graafmans. Hij won de bekerfinale tegen Jasper Kools (niet toevallig zijn zij ook de nummers 1 en 2 van de tussenstand in de strijd om het clubkampioenschap).

Pascal kreeg het zeker niet cadeau. De bekerfinale was een spektakelstuk met wisselende kansen. We tonen de beslissende fase. In het eerste diagram komt Jasper (met zwart) met een prachtige twintigste zet op de proppen.

Zwart speelt hier 20… Dxd4! Wit kan niet slaan, want dan gaat hij mat op de achterste rij (21. cxd4 Txc1!). Een heel fraaie zet die Jasper duidelijk voordeel oplevert. Maar het is nog niet eenvoudig om deze stelling ook echt te winnen, zeker niet omdat Pascal nu in de tegenaanval kan. Er volgde:
21. Dh7+ Kf8
22. Dh8+ Ke7
23. Dxg7 Df4 (dit is een eerste fout, na Tc5 staat zwart erg goed)
24. Tce1 Ld5
25. g3 (hier mist Pascal een winstkans, namelijk Tf5!) Tg8
26. Dh7

En nu zijn we bij het tweede diagram aanbeland.

In deze stelling koos Jasper voor 26… Txc3. Dat verliest echter. Na Txd5 wikkelt wit af naar een gewonnen stelling die een kolfje naar de hand van Pascal bleek. Maar als Jasper in de diagramstelling 26… Df3 had gevonden, had het nog alle kanten op gekund.

Al met al was de toeschouwer de grote winnaar bij deze bekerfinale. En Pascal natuurlijk. Waarmee gefeliciteerd!