EGS ook in de avondcompetitie (gedeeld) koploper

Het klinkt misschien een tikje indrukwekkender dan het is, maar er is niets aan gelogen: naast het zaterdagteam is ook het avondcompetitieteam van EGS koploper.

Nou ja, gedeeld dan. En op wedstrijdpunten zijn we eigenlijk gedeeld derde. Maar toch… EGS won de uitgestelde uitwedstrijd tegen BSV A vrijdag met de kleinst mogelijke marge: 1,5-2,5.

Het halve punt werd het eerst geoogst, door Alex van Lanen op bord 3. Hij maakte zich op voor een avondje taai verdedigen toen zijn tegenstander na twintig zetten en in een materieel gelijke, maar positioneel duidelijk betere stelling remise aanbood. Na een vlugge blik op de buurborden accepteerde Alex gretig.

Want op die buurborden ging het crescendo. Maarten de Wit (op 4) scoorde snel na de openingsremise het eerste volle punt. Hij won eerst met een fraai miniatuurtje een kwaliteit in bijgaande stelling. Maarten is met zwart aan zet, vindt u de combinatie? Het antwoord volgt aan het eind van het verslag. Vervolgens brak Maarten de stelling slim open zodat zijn materiƫle plus de zaak snel besliste.

Aan bord 2 duurde het door stug Bergen op Zooms verdedigen langer voordat Pascal Graafmans victorie kon kraaien, maar uiteindelijk lukte hem dat toch. In de opening hadden twee razende hengsten de hele witte stelling aan puin gedraafd, maar wonder boven wonder bleef de schade voor Pascals tegenstander beperkt tot een pionnetje. Maar toen dat pionnetje eenmaal op b3, daarna b2 en uiteindelijk zelfs b1 belandde, was het pleit wel beslecht.

De kopman van de EGS-equipe, Robin Verhoeven, kon er helaas niets aan toevoegen. Robin en zijn tegenstander toverden vanuit het Frans een interessant middenspel op het bord met diverse dreigingen van beide kanten. Maar die van de BSV-speler bleken uiteindelijk het concreetst en hij kon met weinig tijd afwikkelen naar een eenvoudig gewonnen eindspel.

Na de 1,5-2,5 zege mag EGS een paar dagen uitpuffen, voordat dinsdag alweer ronde twee in de avondcompetitie op het menu staat. Met alweer BSV als tegenstander, maar nu BSV B.

We sluiten af met de zet uit de diagramstelling. Maarten wist slim gebruik te maken van de vreemd geplaatste toren op e2, die geen kant op kan. Zwart kan daarvan gebruik maken met 22… Pc3! De toren kan zoals gezegd niet wegvluchten, dus de enige andere optie voor wit is het paard slaan met Dxc3. Maar dan geeft de dame wel de dekking van de toren op en slaat zwart toe met Dxe2!