Jasper Kools wint eerste snelschaakavond

Afgelopen dinsdag 27 september vond de eerste snelschaakavond van het seizoen plaats. Er waren in totaal 17 spelers naar de Wildacker gekomen, waarvan Ben Elswijk en Henk van Griethuijsen ervoor kozen om tegen elkaar een langere partij te spelen. Bij het snelschaaktoernooi was het leuk om te zien dat vader en zoon Tim en Tijn van den Bersselaar een keertje kwamen kijken hoe het er bij EGS aan toe gaat.

Na 2 rondes waren er nog drie spelers over met de maximale score. Jasper Kools had in ronde 2 na een zinderend gevecht oud-lid Bram van de Vrande verslagen, terwijl Maarten de Wit tegen Alex van Lanen met succes een pion naar de overkant van het bord stuurde. Daarnaast versloeg Frans Lagerwaard knap Pascal Graafmans, nadat laatstgenoemde na een aantal foutjes iets te veel materiaal achter kwam.

In ronde 3 wist Jasper het duel met Frans L. in zijn voordeel te beslissen en nam daardoor alleen de leiding, want Maarten kreeg tegen achtervolger Robin Verhoeven zijn koning niet weg uit het midden en daar wist Robin goed gebruik van te maken. Hierdoor stond in de volgende ronde de klassieker Kools-Verhoeven op het programma. Deze editie deden beide spelers het redelijk rustig aan en kwamen al relatief snel in een toreneindspel terecht. Robin leek even de betere kansen te hebben, maar uiteindelijk werd er toch een remise overeengekomen. Dit is tevens opvallend genoeg de enige remise van de hele avond, terwijl er toch 35 partijen zijn gespeeld!

Na 4 rondes stond Jasper dan ook nog steeds bovenaan met 3,5 punt, maar de achtervolgers Robin, Alex, Sjeng en Pascal zaten hem op de hielen. Jasper wist hen echter op afstand te houden door de sterk spelende Sjeng te verslaan. Ondertussen was Pascal na een bijzondere opening tegen Robin in een bijna winnende stelling terecht gekomen. Laatstgenoemde moest een stuk geven, maar probeerde met zijn torens een soort eeuwig schaak af te dwingen. In tijdnood gaf Pascal het stuk terug in de hoop het toreneindspel te winnen, maar ineens kantelde de partij en was het Robin die het punt binnen mocht harken. Hierdoor pakte hij de tweede plaats, terwijl Alex met een bye (0,5 punt) in de laatste ronde het podium complementeerde.

Dit leverde de onderstaande eindstand op die gebruikt zal worden voor het totaalklassement. Dit seizoen zal na 4 speelavonden een stand worden opgemaakt, waarmee op de slotavond de finalepoules worden bepaald. De tweede ronde zal plaatsvinden op dinsdag 8 november en staat wederom ook open voor niet-leden. Het zou leuk zijn als we dan het deelnemersaantal weer kunnen overtreffen.

Eindstand ronde 1

1. Jasper Kools 4,5