EGS eert oud-voorzitter met toernooi Schaken tegen Kanker

Met een benefiettoernooi in De Wildacker haalt EGS op zaterdag 15 juni geld op voor de strijd tegen kanker. Het toernooi Schaken tegen Kanker wordt gehouden ter nagedachtenis van Pieter Couwenberg, de oud-voorzitter en erelid van EGS die eind 2022 op 53-jarige leeftijd overleed.

Natuurlijk wordt er geschaakt en worden er partijen gewonnen of verloren tijdens Schaken tegen Kanker (daarover later meer), maar dat is niet het belangrijkste. Op allerlei manieren wordt er rondom en tijdens het toernooi geld opgehaald voor KWF Kankerbestrijding. Natuurlijk in de vorm van inschrijfgeld, maar er is ook een loterij waar diverse mooie prijzen (ter beschikking gesteld door verschillende ondernemers uit Goirle en omgeving) te winnen zijn.

En als klap op de vuurpijl wordt er een schaakbord geveild met daarop de handtekeningen van alle deelnemers aan de laatste editie van het Tata Steel-toernooi in Wijk aan Zee (zie foto onderaan de tekst). En dat zijn niet de minste: onder hen de regerend wereldkampioenen bij zowel de mannen als de vrouwen (Ding Liren en Ju Wenjun), de Nederlandse topspelers Anish Giri en Jorden van Foreest, voormalig WK-uitdager Ian Nepomniachtchi. Op dit bord, ter beschikking gesteld door de organisatie van het toernooi, is voorafgaand aan het toernooi al online een bod uit te brengen. In De Wildacker wordt de opbrengst bekend gemaakt.

In het schaaktoernooi van Schaken tegen Kanker spelen deelnemers in een groep van acht met op papier gelijkwaardige tegenstanders. Je treft elke speler één keer en speelt dus zeven partijen. Bedenktijd is 20 minuten per persoon per partij. Aan het eind wacht een gesponsorde prijs in natura voor de winnaars. Bovendien kunnen alle deelnemers mee-eten tijdens een eveneens gesponsorde lunchmaaltijd.

De speelzaal opent om 10.00 uur, de eerste ronde begint om 10.30 uur. De prijsuitreiking is gepland voor 16.15 uur. Meespelen kost 20 euro (dit is inclusief de lunch), waarmee je dus het goede doel KWF Kankerbestrijding steunt. Wie niet meespeelt kan natuurlijk komen kijken naar de partijen en op die manier het toernooi Schaken tegen Kanker en het goede doel ondersteunen, bijvoorbeeld door loten te kopen voor de loterij. De winnaars worden aan het eind van de toernooidag bekend gemaakt.

De inschrijving voor Schaken tegen Kanker is geopend. Wees er snel bij, want vol is vol. Inschrijven kan door een mail te sturen naar Pascal Graafmans: pascalgraafmans@hotmail.com. Op de website van EGS wordt een voorlopige deelnemerslijst bijgehouden.

Het is ook mogelijk om zonder te spelen een donatie over te maken. Doe dat dan naar rekening NL46 RABO 0161 4862 82 tnv Eerste Goirlese Schaakclub, onder vermelding van ‘Donatie Schaken tegen Kanker’.