GWK 2023 – Dag 2

Op dag 2 van het Goirles Weekend Kampioenschap waren 115 schakers in de kapel van het Jan van Besouw actief. In de goedgevulde kapel werd er stevig gestreden om de winst om een goede uitgangspositie te krijgen voor de twee laatste rondes op zondag, de ervaring leert dat het dan pas duidelijk wordt wie er in de prijzen vallen. Desalniettemin zijn er toch een aantal schakers die er goed voor staan.

In de A groep waren er na 2 rondes nog slechts 4 spelers/speelsters met een 100% score. Zoals verwacht de drie ratingfavorieten Rick Lahaye, Luuk Baselmans en Leandro Slagboom, maar heel knap wist Rolinde den Heijer zich ook bij dit rijtje te voegen door de sterke Onno Elgersma te verslaan. In ronde 3 wist Luuk echter Rolinde af te stoppen en een hele tijd later kwam ook Rick op drie punten na een slijtageslag tegen Leandro. Normaliter zouden dan Luuk en Rick het in ronde 4 tegen elkaar op mogen nemen, ware het niet dat Rick een avondje vrij had gepland. Luuk mocht wel aan de bak, wederom tegen een verrassende naam, namelijk Paul van Zon. Ook in deze partij speelde Paul erg goed en hield lang stand, maar uiteindelijk bleek Luuk toch te sterk en gaat zo alleen aan kop. Op bord 2 ging Sasa Albers te ver met zijn winstpogingen, waardoor Rolinde haar al goede toernooi nog beter maakte. Morgenvroeg mag Luuk het met wit op gaan nemen tegen Rick, de winnaar van deze match zal een goede kans maken op de toernooioverwinning.

De twee EGS-ers van deze groep, Pascal Graafmans en Robin Verhoeven, mochten het toevallig in ronde 2 tegen elkaar opnemen. Robin leek goed uit de opening komen met een sterk loperpaar, maar Pascal bleef overeind en wist de partij langzaamaan steeds meer naar zijn hand te zetten. Robin probeerde er nog een remise uit te slepen, maar uiteindelijk liet hij Pascal een mooi matje uitvoeren. Na 4 rondes bevinden beiden heren zich in de middenmoot met 2 punten.

In de B groep zijn de ratingverschillen aan de top een stuk kleiner en daardoor is het erg spannend. Het jeugdtalent Ethan Chua stond na drie rondes verdiend bovenaan, maar in ronde 4 werd hij afgestopt door een andere jeugdspeler, namelijk Joaquin Aarts. Laatstgenoemde is nu één van de vier koplopers met 3,5 punt, samen met Mick Godding, Freek Thijssen en de EGS-er Jasper Kools, die in ronde 4 clubgenoot Bart Plasmans versloeg. Ook is er een flinke groep spelers met 3 punten, dus er zijn nog vele kanshebbers voor de toernooioverwinning.

Ook in de C groep wordt er volop gestreden op de 64 velden. Na 3 rondes waren alleen de ratingfavoriet Bram Sekreve en de goed presterende huisschaker Sam Jansen foutloos. In ronde 4 mochten zij het dan ook tegen elkaar opnemen in een rechtstreeks duel. Bram had lang het betere van het spel met een aantal pionnen meer, maar in een eindspel met voor ieder twee torens is dat niet altijd genoeg voor de winst. Sam verdedigde goed en na elven wist hij de remise veilig te stellen. Zij staan hierdoor nog steeds met z’n tweeën gedeeld eerste, gevolgd door een hele groep met een half puntje achterstand. Dat belooft spannend te worden!

Overigens zijn er niet alleen prijzen voor de top 3, maar ook is er per groep een jeugdprijs en een ratingprijs te verdienen. Redenen genoeg voor alle deelnemers om ook op de laatste dag weer volop strijd te gaan leveren. De vermoeidheid zal wel toe gaan slaan, maar daardoor wordt het niet minder leuk. Dus voor degenen die misschien nog willen komen kijken, kom vooral langs!