EGS is koploper na tweede Zeeuwse zege

Kon EGS maar altijd tegen ploegen uit Zeeland spelen. Het is een end rijden als je uit speelt, zoals EGS 1 zaterdag naar Oost-Souburg, maar de resultaten zijn ernaar. In Oost-Souburg werd Middelburg 1 met 5-3 verslagen, nadat in de eerste ronde Oost-Souburg er al aan moest geloven. Helaas resteert nog maar één pot tegen een Zeeuwse opponent, de andere wedstrijden zijn dit seizoen in de eigen provincie.

De wedstrijd tegen Middelburfg was minder spannend dan de uitslag doet vermoeden. EGS, op papier veel sterker, was op de meeste borden de bovenliggende partij. Kopman Robin Verhoeven verraste zijn tegenstander met een scherpe aanval in de opening. Het leidde niet meteen tot de beslissing, maar Robin kreeg een comfortabele stelling die wel aan hem besteed is.

Bram van Huijgevoort bouwde aan bord 2 een klein voordeel steeds verder uit tot een solide zege. Jasper Kools (bord 3) wist zijn tegenstander al vroeg wat positionele zwaktes te bezorgen en buitte die feilloos uit. De benjamin van het team, Fedor Sazonov, zette zijn voordeel in het middenspel om in een eindspel met een pion meer. Bij EGS weet iedereen inmiddels dat de jonge Vlaming daarin zelden een fout maakt, en dat gebeurde ook nu niet.

Daarmee was de stand dus 4-0. En op bord 5 was lange tijd punt 5 in de maak voor EGS. Maar bij het verzilveren van zijn voordeel misrekende Alex van Lanen zich volledig. Dat kostte hem een toren en in één klap een veel mindere stelling. Die was met een studieachtige zet nog te redden geweest, maar ook die wending ging aan Alex voorbij. Misschien ziet u hem wel? In de diagramstelling is wit aan zet en kan hij met een fraaie combinatie remise afdwingen. De oplossing volgt aan het eind van dit verslag.

Ook op bord 6 zag de stelling er vanuit Goirles perspectief lang prima uit. Al was er ook geen sprake van duidelijk voordeel, de nederlaag die Erik Hamers uiteindelijk leed, zagen velen toch ook lang niet aankomen. Voeg dat bij de nederlaag van Andrei Sazonov aan bord 8, die wel al vanuit de opening problemen had om de aanval van zijn tegenstander te weerleggen, en dat telt op tot 4-3.

Het vijfde Goirlese punt komt op naam van Job Hoekstra. Voor iemand die pas kort in clubverband speelt, was de manier waarop hij tot winnen kwam bijzonder knap: de stelling vanuit de opening goed neerzetten, druk opvoeren op de tegenstander, materiaal buitmaken en dat voordeel uitbouwen tot een zeer verdiende overwinning.

EGS is een van de drie teams in klasse 4G die de eerste twee wedstrijden wonnen en staat op bordpunten gelijk bovenaan met het Oosterhoutse D4. De Stukkenjagers 4 uit Tilburg is de derde koploper.

EGS 2 trapte zaterdag het seizoen af en was minder succesvol. Dat was ook wel verwacht, want Oude Toren 1 uit Berkel-Enschot is dit seizoen de te kloppen ploeg in klasse 6F. En inderdaad: het werd een ruime zege voor de Berkel-Enschottenaren: 7-1. Twee EGS-spelers behaalden nog een persoonlijk succes met een remise tegen een veel sterkere tegenstander: Frans Lagerwaard en Rob van Esch. De andere zes Goirlese schakers (Maarten de Wit, Simon de Knegt, Frans Brock, Hannie Hermans, Krijn van Dolderen en Ben Elswijk) moesten allen hun meerdere erkennen in hun opponent.

Resteert nog de kunstige manier waarop wit remise kan afdwingen in de diagramstelling: met het dameoffer Dxf8+! Zwart moet wel slaan met Kxf8 en dan volgt Pe6+. Als zwart niet slaat dan verliest hij de dame en speelt hij een verloren eindspel na Pxf4, maar als hij wel slaat (fxe6) is het pat!