Nog 5 op 100%

Zo’n 24 uur geleden ging de negende editie van het GWK van start, maar ondertussen zitten er alweer drie rondes op en is het toernooi halverwege. Laten we eens even kijken hoe het er in elke groep voor staat en wie er goed uit de startblokken zijn gekomen.

Dit jaar is groep C het grootste met ongeveer 45 deelnemers en heeft mede daardoor nog drie koplopers met ieder drie punten. Ratingfavorieten Mark Zootjes en Mathijs Vogels wisten drie keer netjes hun ratingoverwicht om te zetten in een vol punt en delen zo de koppositie met Angelo Lux. Laatstgenoemde heeft nog geen officiële rating, maar laat zien dat hij een aardig potje kan schaken en dat resulteerde in drie mooie overwinningen. Vanavond nemen Angelo en Mark het tegen elkaar op, terwijl Mathijs tegenover achtervolger Christian Zouridis plaats mag nemen. Daarnaast zijn er nog drie spelers met 2,5 punt en 11 spelers met 2 punten, waardoor het tot de laatste ronde spannend gaat worden.

Groep B startte met 32 spelers en daar is er nog maar eentje die alles heeft gespeeld én alles heeft gewonnen, namelijk Jari Rijnen. Hij doet het echter vanavond rustig aan met een bye, waardoor de achtervolgers Edwin Flierman en Roan Lenting langszij kunnen komen. Zij spelen namelijk in ronde 4 tegen elkaar en één van hen kan door winst ook op 3,5 punt komen. Met verder nog 13 spelers op 2 punten zijn er genoeg kapers op de kust die kans maken op de groepswinst.

Tot slot heeft Luuk Baselmans de leiding genomen in groep A. Na twee rondes waren er gek genoeg nog maar twee spelers met de volle buit, namelijk Luuk en de verrassende Hrdya Dinanath. In het onderlinge duel wist Luuk een pionnetje te winnen, maar door goed verdedigen van Hrdya bleef het spannend, totdat Luuk meer materiaal won. Op dit moment probeert ratingfavoriet en drievoudig winnaar Jeffrey van Vliet de koploper te vloeren, maar dat zal zeker niet makkelijk worden. Overigens liet Jeffrey eerder een halfje liggen tegen de sterk spelende Enrico Vroombout. Die staat namelijk ook op 2,5 punt en zal vanavond tot rust komen met een bye. Verder zijn er nog een hoop spelers met 2 of 1,5 punt en die zullen ook kans maken om na ronde 6 een prijs in ontvangst te mogen nemen.

Tot zover de update na ronde 3. Morgen zal er weer verslag worden gedaan van de nieuwe ontwikkelingen. Uw verslaggever zal zijn best doen om een leuk partijfragmentje te zoeken en deze te delen. Hoe Bart Plasmans vanmiddag mat in één blunderde zullen we verder maar vergeten…