Afsluiting seizoen: taart en spelen

Dinsdag 2 juli was een gedenkwaardige dag, niet alleen op voetbalgebied maar ook op schaakgebied, immers we hadden onze jaarafsluitings-simultaan met Herman Grooten. De simultaan was dan wel met twee weken uitgesteld vanwege een operatie aan de rechterhand van Herman, maar dat mocht de pret niet drukken. In voetbalstijl was er een elftal schakers aanwezig, waarvan er tien een poging gingen doen het de elfde man moeilijk te maken. Aangezien iedereen de wedstrijd Nederland-Roemeniƫ had gezien was er vooraf veel te bespreken en becommentariƫren.

Alvorens er geschaakt kon worden, werd er eerst een zwart-wit taart aangesneden aangezien het de verjaardag van Herman was. Vervolgens vertelde Herman een mooie anekdote over de Stelling van Koltanowski, waarna er gestart kon worden met de simultaan. Iedereen mocht, als hij dat wilde, na de eerste partij een tweede partij spelen, al dan niet met verwisselde kleuren.

In de eerste ronde ging het voor de meesten vrij rap bergafwaarts en alleen Bart (remise) en Sjaak, winst na een prachtige tactische zet, bleven overeind. Tijdens de tweede ronde sloeg de vermoeidheid wat toe en waren de meeste schakers wat warmgelopen zodat er 3 winst en 1 remisepartij te constateren waren vanuit het deelnemerskamp.

Al met al een geslaagde avond -niet alleen omdat Oranje van Roemeniƫ won- waar iedereen met tevredenheid op terugkeek.

Onderstaand diagram komt uit een van de partijen uit de tweede ronde, waarin Herman als simultaangever dus met zwart speelde, tegen Alex van Lanen. De laatste zet van zwart was Tg6, om het schaak met de dame op te heffen. Maar wat is nu het vernietigende antwoord van wit? (Antwoord onder het diagram.)

Alex speelde hier Pxe6! Herman gaf meteen op, want hoe wit ook terugslaat, de zwarte toren gaat verloren. Na Kxe6 uiteraard meteen, na Dxe6 speelt wit Dh7+ en als de koning wijkt, staat de toren ongedekt.