Gelijkspel en nederlaag in voorlaatste ronde

Een punt voor de twee EGS-teams in de competitieronde van zaterdag. EGS 1 deelde in Dongen de punten met D4: 4-4. EGS 2 verloor in Tilburg kansloos van De Stukkenjagers 6: 5,5-2,5.

Wie de match van EGS in vier koppeltjes opknipt (bord 1-2, 3-4, 5-6 en 7-8) komt tot vier keer een mini-gelijkspel. Op bord 1 lag misschien wel de grootste kans op matchwinst voor EGS. Robin Verhoeven bouwde gestaag aan een mooie aanvalsstelling, maar één moment van onoplettendheid kostte hem de kop. Daar stond een prachtige partij van Fedor Sazonov tegenover. De jonge Vlaming is topscorer in de competitie met 6 uit 6!

Bord 3 en 4 leverden twee remises op. Die van Bram van Huijgevoort erg snel (na minder dan tien zetten), die van Pascal Graafmans na een hectische partij waarin Pascal even op meer leek te mogen hopen, maar het verzandde in zetherhaling.

Aan bord 5 verloor Jasper Kools. In de opening leek er voor hem niks aan de hand, maar bij de afwikkeling naar het eindspel kantelden de kansen en kon D4 een punt noteren. Alex van Lanen won echter met twee combinaties genoeg materiaal om het eindspel eenvoudig naar een Goirlese zege uit te kunnen spelen.

Aan bord 7 zag Erik Hamers een gemeen schaakje over het hoofd dat zijn stelling in één klap ineen deed storten. Maar ook die nederlaag werd gecompenseerd door zijn buurman, in dit geval Bart Plasmans, die vanuit de afruilvariant van het Frans (volgens velen een garantie op remise) een scherpe en al gauw ook winnende aanval op touw zette.

EGS 1 staat dankzij dit gelijkspel vijfde in klasse 4G. Maar de verschillen zijn klein, waardoor er nog van alles mogelijk is. Na de afsluitende thuiswedstrijd kan EGS in het gunstigste geval nog tweede eindigen, maar als alles tegenzit kan het ook nog een zevende stek in de eindrangschikking worden.

Voor EGS 2 zou het seizoen er normaal gesproken al op zitten (aangezien in de klasse 6F acht teams spelen, tegenover de tien bij EGS 1). Maar EGS heeft nog een uitgestelde wedstrijd in te halen en door de verrassende nederlaag van koploper Oude Toren staat in die match zelfs nog het kampioenschap op het spel! Voor de tegenstander van EGS (Raadsheer 2) dan wel, want EGS 2 is dit seizoen een middenmoter. Met een monsterzege van 7-1 of meer in de inhaalwedstrijd mag De Raadsheer 2 zich kampioen noemen.

De laatste officiële ronde van dit seizoen afgelopen zaterdag speelde EGS2 tegen Stukkenjagers 6. Die waren volgens eigen zeggen zeer gemotiveerd, omdat er voor hun nog een derde plaats op het spel stond. Na een uur spelen had Simon de eerste score te pakken: hij zette in 20 zetten zijn tegenstander mat, 0-1, een goed begin.

Daarna ging het helaas bergafwaarts met de scores. Eerst was het Krijn die een stuk voor twee pionnen won, maar in zijn stelling was zijn verdediging, vrij naar JC, een geitenkaas. Of zou hij toch gatenkaas hebben gezegd, enfin, Krijn hield het niet droog: 1-1. Hannie en tegenstander speelden snel, wat helaas voor Hannie niet goed uitpakte. Een dikke vijftig zetten en verloren: 2-1. Rob liet zich in het eindspel helaas trucen op de onderste rij wat een toren kostte: 3-1. Maarten speelde tegen de sterkste stukkenjager die deze naam helemaal waarmaakte. Een stuk minder was toch te veel: 4-1.

Yesenia speelde een sterke partij tegen een taaie tegenstander en in het verre toreneindspel stond ze weliswaar een pion achter maar wist dit knap naar remise te leiden: 4,5-1,5. Frans L. ging een eindspel in met een pion meer en wist dat knap tot winst te voeren: 4,5-2,5. Frans B. speelde toen nog als enige in Cinecitta en had een schier onmogelijke taak om met twee pionnen achter, ook nog eens verbonden flankpionnen, een resultaat te boeken. Even leek het dat er eeuwig schaak in zat, maar toen was de klok sowieso onverbiddelijk, eindstand 5,5-2,5.

De laatste wedstrijden, EGS – De Stukkenjagers 4 en EGS 2 – Raadsheer 2, worden gespeeld op zaterdag 22 april.