1.d4
Pf6
2.c4
g6
3.Pc3
Lg7
4.e4
d6
5.f4
0-0
6.Pf3
Lg4
De vierpionnenaanval van het Konings-Indisch. Niet de eerste keer dat deze opening op het bord komt in een partij tussen Guus en Alex .
7.Le2
c5
8.d5
Pa6
' Een paard aan de rand is de schaker te schand ', luidt de uitdrukking. Toch staat dit paard helemaal niet verkeerd op a6. Het dreigt op b4 de witte stelling binnen te komen en kan bovendien in de verdediging assisteren door naar c7 te springen.
9.0-0
e6
10.h3
Lxf3
11.Lxf3
exd5
12.cxd5
Te8
13.Te1
Tb8
14.a4
Guus wil de dreigende opmars van de b-pion naar b5 tegenhouden, maar staat hiermee wel toe dat het paard op b4 komt en daar voorlopig niet meer weg te jagen is...
14...Pb4
15.e5
Verleidelijk, maar (nog) niet goed. Nu krijgt zwart goede kansen op tegenspel.
15...dxe5
16.fxe5
Pd7
17.e6
fxe6
18.dxe6
Pe5
Het paard blokkeert de dekking van de e-pion, die nu ten dode opgeschreven is. Nog beter was het geweest als Alex eerst Ld4+ had gespeeld om daarná zijn paard op e5 neer te planten.
19.Ld5
Pxd5
20.Pxd5
Txe6
De pion is binnen. Wit moet nu snel iets bedenken om hier tegenin te brengen, anders kan hij net zo goed opgeven. Guus speelt de enige zet die nog kansen biedt.
21.Lf4
Td6
Er zijn tal van zetten waar de computer hier de voorkeur aan geeft. Te denken valt aan 21... Dh4, 21... Df8 of 21 ... b6. Het probleem van 21 ... Td6 is het antwoord dat Guus kiest. Op de 24e zet na...
22.Lxe5
Txd5
23.Db3
Tc8
24.Lxg7
Dé zet voor wit is hier 24. Tad1. Dan komt zwart flink in de problemen na bijvoorbeeld 24 ... c4 25. Dxb7 Lxe5 26 Txd5 ...
24...Kxg7
25.Dxb7+
Tc7
De pion is nu weliswaar heroverd, maar zwart heeft een plusje omdat zijn stukken actiever staan.
26.Db3
Td3
27.De6
Dd4+
28.Kh1
Dxb2
29.Tab1
Dd4
30.Tb8
c4
31.Tg8+
Wit mist zijn laatste kans. Na Dg8+ kan het nog alle kanten op, al blijft zwart wel de bovenliggende partij. De actieve stukken van zwart smoren alle pogingen van wit om mat te geven of op eeuwig schaak aan te sturen in de kiem ...
31...Kh6
32.De8
c3
33.Te4
Td1+
34.Te1
Tc8
Een fraai einde. Wit moet een toren geven om mat te voorkomen. Guus geeft op.
0-1